Kaikki mitä markkinoijan täytyy tietää QR-koodeista Yleinen

Mitä QR-koodit ovat?

QR-koodi on lyhenne sanoista ”quick response”. Kyseessä on kaksiuloitteinen viivakoodi, joita voidaan lukea älypuhelimilla ja niihin ladattavien viivakoodinlukijasovellusten avulla tai sitten erillisillä koodinlukijoilla. QR-koodi on neliön muotoinen ”pikselimössö”, johon voidaan kuitenkin tallentaa jopa 4296 merkin verran tietoa.

Alun perin koodeja on käytetty Japanissa tehtaiden kokoamislinjoilla, mutta tänä päivänä niiden käyttö on lisääntynyt myös markkinoinnissa ja erilaisten tapahtumien yhteyksissä. Seuraavaksi kerronkin kaiken sen, mitä sinun täytyy tietää, jotta pystyt käyttämään QR-koodeja mahdollisimman tehokkaasti ja arvioimaan sopiiko nämä sinun käyttöösi.

Miten QR-koodit toimii

QR-koodit ovat siis kuin viivakoodeja, mutta näihin saadaan tallennettua enemmän tietoa, kuin perinteisiin viivakoodeihin. Yleisimmin QR-koodi luetaan älypuhelimessa olevan sovelluksen avulla, hyödyntäen kännykän kameraa viivakoodinlukijana. Näitä sovelluksia on ladattavissa ilmaiseksi kaikkiin yleisimpiin älypuhelinten käyttöjärjestelmiin, esimerkiksi iOSiin, Androidiin, Symbianiin, Meegoon ja Windows Phoneen. Windows Phonessa tämä sovellus on rakennettu jo valmiiksi käyttöjärjestelmään, eikä tähän kaivata erillistä sovellusta (niitäkin on saatavilla).
Aluksi tähän tarkoitettu älypuhelimen sovellus lukee koodin kameran avulla, tämän jälkeen sovellus tulkitsee koodin ja suorittaa siihen määritellyn tehtävän.

Mitä QR-koodeilla voi tehdä?

Kun QR-koodi on luettu, koodattua tietoa voidaan käyttää automaattisesti käynnistämään monia eri toimintoja lukijan puhelimesta, kuten:
  • Avata haluttu verkkosivu.
  • Näppäillä puhelinnumero puhelimeen valmiiksi.
  • Kirjoittaa tekstiviesti lähetysvalmiiksi määriteltyyn numeroon.
  • Kirjoittaa sähköposti lähetysvalmiiksi haluttuun osoitteeseen.
  • Katsoa sijainti Google Mapsista.
  • Katsoa sosiaalinen median profiili.

QR-koodien hyödyntäminen markkinoinnissa

QR-koodeja käytetään nykyään paljon erilaisissa printtimainoksissa, koska koodin avulla voidaan ohjata mainoksen näkijä helposti ja nopeasti esimerkiksi halutulle verkkosivulle. Tällä hetkellä tämä taitaa olla myös yleisin QR-koodien käyttömuoto. Eli mainosta voidaan käyttää täysin huomion herättämisen ja QR-koodin avulla ohjataan asiakas hakemaan lisätietoa mainostetusta tuottesta.
Likify-sovellus tekee myös QR-koodeja, joka yhdistää koodin lukijan sinun facebook-sivusi tykkäysnappiin. QR-koodi voidaan myös ohjelmoida, niin, että sen lukemalla, tulee sinun asettamasti tweetti valmiiksi käyttäjän puhelimen twitter-sovellukseen, minkä käyttäjä voi sitten helposti lähettää. Eräitä muita QR-koodin käyttömahdollisuuksia on mm.

  • Tuotepakkaukset – Tuotepakkausissa tila on yleensä hyvin rajallinen, etkä saa mahtumaan siihen kaikkea, mitä ehkä haluat. QR-koodin avulla voidaan ohjata käyttäjä esimerkiksi tuotteesta valmistettaviin resepteihin, videoon tuotteen käytöstä tai kokoamisesta, tai yksinkertaisesti verkkosivulle, jossa kertoo tuotteesta lisää. Esimerkiksi tämän jakeluketjusta ja ympäristövaikutuksista.
  • Kupongit – QR-koodi voi toimia myös alennuskuponkina, jonka hän saa käyttöönsä, kun lukee koodin.
  • Langattoman verkon jakaminen – QR-koodin avulla voidaan myöntää koodin lukijalle langattoman verkon käyttöoikeus. Koodiin saadaan koodattua mm. wlanin salasanan.
  • Käyntikortit – Käyntikorttiin voidaan tulostaa QR-koodi, jonka lukiessaan käyttäjä saa käyntikortin tiedot kännykkäänsä ilman, että hänen tarvitsee näitä käsin tallentaa.
  • Ostaminen – Verkkokauppa jokapuolella. QR-koodi voi ohjata suoraan käyttäjän mainoksessa olleen tuotteen verkkokauppaan, jonka myötä hän voi ostaa tuotteen vaikka heti.
Jotta QR-koodia voidaan hyödyntää kunnolla, pitää sen tuoda koodin skannaajalle jotain lisäarvoa. Suurimmat syyt, jonka vuoksi käyttäjät ovat skannanneet koodeja ovat uteliaisuus ja oletus, että koodin lukeminen hyödyntää käyttäjää jotenkin.
Vaikka QR-koodin lukeminen voi vaikuttaa helpolta ja nopealta se vaatii koodin lukijalta kuitenkin seuraavat vaiheet:

  1. Ottaa kännykkä käteensä.
  2. Avata kännykän näppäinlukko.
  3. Avata sovellus, jolla koodi voidaan lukea.
  4. Tarkentaa kännykän kamera koodiin ja lukea koodi.
  5. Odottaa, että sovellus saa luettua koodin ja tekee siinä määritellyn tehtävän.

Tässä esimerkissä vielä oletettiin, että käyttäjällä on jo valmiina koodin skannaamiseen tarvittava sovellus älypuhelimessaan. Käyttäjälle voi siis olla jopa nopeampaa hakea Googlesta tietoa, kuin skannata koodi. Koska QR-koodit ovat vielä melko harvinaisia Suomessa, on niiden käytön yhteydesessä hyvä laittaa ohjeet myös koodin käyttöön ja mielellään myös kehoitus, jonka avulla ohjataan käyttäjää skannaamaan koodi.

QR-koodien edut

  • Suurena etuna on se, että QR-koodiin voidan ladata erittäin paljon koodia, tämän vuoksi QR-koodin avulla asiakkaan ohjaaminen haluttuun verkkosivuun voi olla helpompaa, kuin kirjoittamalla pitkä ja erittäin monimutkainen verkkosivun osoite.
  • Koodin avulla pystytään ohjaamaan käyttäjän puhelinta tekemään myös monimutkaisempiakin tehtäviä, kuin vain avaamaan verkkosivu.
  • QR-koodien lukemisia pystytään jäljittämään. Esim. kuinka moni on lukenut koodin ja siirtynyt sitä kautta kotisivuillesi ja tehnyt siellä, jotain haluttua.
  • QR-koodit ovat ilmaisia ja jokainen voi itse luoda sellaisen. Internetissä on useita ilmaisia generaattoreita tähän tarkoitukseen. Esimerkiksi QRstuff.com on ihan hyvä.

QR-koodien haitat

  • QR-kooden käyttäjiä on vielä erittäin vähän. Käytännössä tämä vaatii älypuhelimen, eikä kaikilla ole vielä älypuhelinta. Lisäksi tämä vaatii erillisen sovelluksen lataamisen vielä älypuhelimeen, hyvin harvat älypuhelinten käyttäjät ovat ladanneet tämmöisen sovelluksen.
  • Archrival tutki QR-koodien käyttöä opiskelijoiden keskuudessa yhdysvalloissa ja vain 21 % vastaajista, oli joskus skannannut koodin onnistuneesti. 75 % vastaajista ilmoitti, että he eivät todennäköisesti skannaa QR-koodia tulevaisuudessa. Vastaajat olivat siis Yhdysvaltalaisia opiskelijoita, joiden voisi olettaa olevan edelläkävijöitä tässä asiassa. Heidän keskuudessaankin QR-koodien käyttö oli hyvin harvinaista, niin arvaa vain kuinka harvinaista se on Suomalaisten käyttäjien keskuudessa…
  • QR-koodit eivät ole kauhean käyttäjäturvallisia. Ennen koodin skannaamista, käyttäjä ei tiedä, mitä se sisältää. On siis mahdollista, että koodi sisältää linkin, johonkin haitalliselle sivulle tai muuten aiheuttaa koodin lukijalle ja hänen kännykälleen haittaa. Aiheesta voit lukea lisää Meg Shannonin artikkelista.
  • Joidenkin mielestä QR-koodit ovat rumia, eivätkä sovi mainokseen. QR-koodeja pystytään vähän muokkaamaan ja tekemään kauniimman näköisiksi, mutta ihmeitä ei pystytä tekemään. Jess3 on osoittanut, ettei QR-koodien tarvitse kuitenkaan aina olla niin tylsiä.JESS3_QRCode6

Yleisimmät virheet?

  • Unohdetaan, että QR-koodit luetaan yleensä kännykällä, ja QR-koodi ohjaa nettisivuille, jotka eivät ole optimoitu kännyköille.
  • Sijoitetaan mainos, jossa QR-koodi on, sellaiseen paikkaan, jossa ei ole puhelinyhteyttä tai kännykällä ei pääse nettiin. Hyvänä esimerkkinä toimii suurin osa metroasemista ja lentokoneet.
  • Ei mitata ollenkaan QR-koodien lukijoita ja käyttöä. Tällöin menetetään se pieninkin mahdollisuus mitata, että onko QR-koodien käyttö kannattavaa tai käyttääkö niitä kukaan.
  • QR-koodin lukeminen ei tuo lukijalle, mitään lisäarvoa. QR-koodin lukijat lukevat koodin pääosin uteliaisuudesta ja toivosta, että he hyötyvät siitä jotenkin. Jos mainoksessa esiintyyvä QR-koodi vie vain esim. www.nokia.fi sivuille, niin koodin lukija olisi todennäköisesti kirjoittanutkin tämän osoitteen paljon nopeammin selaimeensa.
  • QR-koodi ei toimi tai sitä ei pysty helposti lukemaan. Testaa koodien toimivuus aina ennen, kuin julkaiset sen.

Comments

  1. Mikko Kolehmainen Says: lokakuu 31, 2013 at 10:14 am

    QR-koodien yleistyminen

    Tuot tekstissäsi asiat hirveän hyvin esille, en edes tiennyt että noilla koodeilla voi luoda myös esimerkiksi valmiita tekstiviestejä. Tämähän soveltuisi erittäin hyvin vaikka erilaisten hyväntekeväisyys keräyksien mainoksiin: Skannaa koodi -> tekee valmiin tekstiviestin jonka lähettämällä lahjoitat vaikka 5 euroa.

    Houkutus

    Tietysti liittyyhän näihin koodeihin ainakin tässä varhaisessa vaiheessa sellainenkin seikka, että nuo lumoavan näköiset laatikot ovat tietämättömille erittäin mysteerisiä, esimerkiksi itse kun näin tuollaisen ekaa kertaa mainoksessa, luulin että se oli jotain outoa nykytaidetta, mutta sitten myöhemmin kun kuulin näistä, latasin skannaus ohjelmistot ja kokeilin eri koodeja ihan vaan mielenkiinnosta.

    Haitat

    Kuten tekstissäsi kerroit, pitää ihmisen kuitenkin kaivaa puhelin esille, ja tehdä kaikki pienet hommat ennenkuin koodin saa edes skannattua. Itse ainakin petyin, kun suurin osa koodeista veivät vain mainostajan kotisivuille. Ehkä näihin koodeihin pitäisi aina piilottaa jokin pieni porkkana, esimerkiksi jokin sivu mikä olisi vain koodin avulla saavutettavissa, että ihmiset käyttäisivät koodeja ihan jo senkin takia, että he näkisivät tuon uniikin sivuston.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *