Niche on kuollut? Kauan eläköön blockbusterit Yleinen

”Internet ja digitalisoituminen tasapuolistavat markkinoita ja antavat jokaiselle yritykselle mahdollisuuden menestyä”. Näin luultiin, mutta käytännössä Internetin ja digitalisoitumisen vaikutukset ovat olleet juuri päinvastaisia. Nykyään tuotot jakautuvat entistä enemmän vain muutamille tuotteille tai yrityksille. Etenkin tämä on nähtävissä viihdealalla, mutta myös muillakin aloilla.

Miten tämä on mahdollista? Internetin ja digitalisoitumisen myötä useiden tuotteiden valmistamisestahan on tullut paljon halvempaa sekä useammalla ylipäätään mahdollista. Ennen vaadittiin suuret investoinnit tehtaisiin tai esimerkiksi levytysstudioihin. Nykyään esimerkiksi sinä pystyt omalla läppärilläsi nauhoittamaan musiikkia ja laulua äänenlaadulla, johon vielä 20-30 vuotta sitten olisi vaadittu erittäin kallis studio. Studioiden vuokraus oli myös erittäin kallista ja jotta olisi saanut studioaikaa, niin olisi pitänyt olla levy-yhtiön kanssa sopimus. Enää ei näin ole, kunhan vain lataat videosi YouTubeen niin sinusta tulee uusi Justin Bieber tai Lady Gaga. Eikö?

http://amzn.com/0805094334Näin olen itsekin uskonut ja monelle myös hehkuttanut sitä, että miten Internet ja digitalisoituminen tarjoavat kaikille mahdollisuuden. Pari kuukautta sitten vastaani tuli Anita Elbersen kirjoittama ”Blockbusters:Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment” niminen kirja, jossa hän kertoo, että miten asiat eivät olekaan niin kuten olen aiemmin luullut. Aloin lukemaan kirjaa hyvin skeptisesti ja keskityin ehkä vähän liikaakin löytämään sieltä kohtia, joissa oli mielestäni mutkia oiottu vähän liikaa. Kirjan esimerkit olivat kyllä hyvin vakuuttavia ja olenkin viime kuukausien aikana joutunut muokkaamaan käsitystäni siitä, miten nykyään isosti tehdyistä ns. blockbustereista on tullut entistä tärkeämpiä.

Edelleenkin sinä voit pitkälti Internetin ansiosta perustaa oman yrityksen hyvin pienen nichen ympärille, mutta yhä enemmän rahaa tehdään isojen blockbusterien avulla. Ihmisillä on nykyään paljon mahdollisuuksia, ottaa eri asioista selvää ja löytää itselleen omiin tarkoituksiin tai makuihin sopiva tuote. Tämän tuotteen etsimiseen tosin vaaditaan työtä ja ennen kaikkea aikaa. Teemme kuitenkin niin paljon päätöksiä päivittäin, ettei meillä ole aina aikaa tai energiaa miettiä jokaista päätöstä kovin tarkkaan. Sen takia yleensä valitsemmekin semmoisen tuotteen, joka vaikuttaa hyvältä ja helpolta valinnalta. Tästä syystä monet Suomalaiset katsovatkin nyt lauantain-iltaisin Putousta, koska siellä on mukana iso joukko Suomen parhaita näyttelijöitä, sitä on mainostettu paljon ja monet puhuvat siitä. Sen katsominen on siis monelle helppo valinta. Toki, jos olet kiinnostunut jostain aiheesta erittäin paljon, niin silloin näet enemmän aikaa ja energiaa päättääksesi, minkä tuotteen valitset etkä välttämättä valitse blockbusteria.

Jos et vielä vakuuttunut, että blockbustereista olisi tullut nykyään yhä tärkeämpiä, niin Nielsenin mukaan vuonna 2011 iTunesissä 94 % kappaleista ostettiin alle 100 kertaa ja 32 % kappaleista ostettiin vain kerran. Vuonna 2009 93 % kappaleista ostettiin alle 100 kertaa ja 27 % kappaleista ostettiin vain kerran. Kaksi vuotta aiemmin 91 % kappaleista ostettiin alle 100 kertaa ja 24 % kappaleista ostettiin vain kerran. Eli mitä enemmän markkinat ovat kasvaneet iTunesissa, niin sitä enemmän siellä on ostot keskittyneet vain pienempään osuuteen kappaleista.

Tulevaisuudessa erilaisista aggregaattoreista (Esim. Amazon, Applen iTunes/App Store, Google Play, Netflix ym.) tulee myös entistä tärkeämpiä. Niistä tulee yhä useammalle tärkeämpi väylä löytää eri tuotteita ja sisältöjä.

Suosittelen vahvasti lukemaan tuon Anita Elbersen kirjan. Vaikka et jokaista kohtaa allekirjoittaisikaan, niin kirja herättää ajatuksia ja se sai ainakin minut miettimään monia asioita myös toiselta kantilta.


Comments

  1. Hyvä kirjoitus! Kaikilla on teoreettinen mahdollisuus mutta menestyminen vaatii entistäkin enemmän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *