3 arvokkainta resurssia tänään ja tulevaisuudessa Yleinen

Globaalin kilpailun ja digitalisaation myötä kaikilla yrityksillä ja yksityisillä ihmisillä on lähes samat mahdollisuudet menestyä. Erot muodostuvat siinä, miten tehokkaasti tärkeimpiä resursseja hyödynnetään. Näitä resursseja ei ole raha, öljy tai kiinteistöt. Näitä resursseja ovat aika, huomio ja oppimiskyky.

Maailma on muuttunut huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Enää maailman arvokkaimmat yritykset eivät ole öljy- tai autoyhtiöitä. Kiinteistösijoittajat ja isot kauppaketjut ovat huomanneet, etteivät kiinteistöt ikuisesti säilytä arvojansa. Etenkään, jos nämä kiinteistöt sijaitsevat muualla kuin kasvavien kaupunkien läheisyydessä. Perinteiset mediayritykset eivät hallitse enää kuluttajien huomiota yhtä vahvasti kuin 10 vuotta sitten.

Arvokkaimmat yrityksetLähde: Fortune

Aika

Olitpa sitten Jari Sarasvuo, Elon Musk tai naapurin Matti, käytössäsi on 24 tuntia päivässä. Erot muodostuvat siinä, miten käytät aikasi. Kuinka paljon sinä tai yrityksesi käyttää aikaa tehtäviin, jotka voisi automatisoida ja kuinka tehokkaasti käytätte aikanne. Tehokas ajankäyttö tarkoittaa sitä, että saa tuloksia hyvin aikaiseksi, eikä sitä, että käyttää johonkin työhön paljon aikaa.
Jos yrityksesi tai tuotteesi auttaa kuluttajia tai yrityksiä säästämään aikaa on sinun yrityksellä tai tuotteellasi suurempi todennäköisyys menestyä. Jos taas tuotteesi käyttö tai sen ymmärtäminen ja oppiminen vie paljon aikaa on sillä alhaisemmat todennäköisyydet menestyä.

Huomio

Ihmiset ovat perinteisesti kuluttaneet eri mediayritysten sisältöjä ja ”maksaneet” tämän katsomalla mainoksia tai tarkemmin sanoen kiinnittäen mainoksiin huomiota. Yritykset ovat puolestaan maksaneet mediayrityksille tästä mainostilasta. Nyt tämä on kuitenkin osittain muuttunut. Ihmisillä on digitalisaation ja Internetin myötä saatavavilla lähes rajaton määrä sisältöä. Osa tästä on mainosrahoitteista, osasta ihmiset ovat itse valmiita maksamaan, jonka myötä he välttävät mainokset ja osa on jopa täysin ilmaista.

Ihmisten huomio jakaantuu yhä useamman median ja sisällön kesken. Tämän myötä ihmisten huomion tavoittamisesta pelkällä mainonnan avulla on tullut entistä haastavampaa ja monimutkaisempaa. Entistä arvokkaammaksi ovat tulleet ne palvelut, mediat, sisällöt tai yksittäiset ihmiset, jotka ansaitsevat ihmisten huomion. Esimerkkeinä tästä toimii Facebook & Instagram ja bloggarit & vloggarit. Ei olekaan yllätys, että nykyään monet palvelut personoivat viestinsä ja palvelunsa, jotta ihmiset kiinnittäisivät helpommin huomiota niihin.

Oppimiskyky

Huomio ja aika ovat avainasemassa ihmisten ja yritysten oppimiskyvyn kanssa. Vaikeiden asioiden nopea oppiminen vaatii keskittymistä pitkään ilman häiriöitä. Nykypäivänä meillä on kuitenkin enemmän häiriötekijöitä, mitä aiemmin on ollut: some, pikaviestin palvelut, sähköposti ja yleisesti koko kännykkä. Lisäksi oletus siitä, että jatkuvasti pitää olla tavoiteltavissa tekee oppimisesta lähes mahdotonta. Kun taas samaan aikaan oppimisesta on tullut tärkeämpää, mitä se on ikinä ollut.
Teknologinen kehitys nopeutuu koko ajan. Tänään tehdään jo paljon töitä, joita ei vielä 10 vuotta sitten ollut olemassa. Koneiden avulla pystytään tekemään entistä enemmän ja tehokkaammin mekaanisia ja yksinkertaisia töitä kuin ihmiset pystyvät niitä tekemään. Näitä töitä tekemällä et yrityksenä tai yksittäisenä henkilönä saa kestävää kilpailuetua. Sen sijaan olet suuressa vaarassa jäädä kehityksen jalkoihin.

Tulevaisuudessa ja jo tänä päivänä tulee menestymään entistä enemmän ne ihmiset tai yritykset, jotka käyttävät aikansa tehokkaasti, pystyvät omaksumaan ja oppiminaan uusia asioita nopeammin kuin muut sekä lisäksi pystyvät työskentelemään luovasti älykkäiden koneiden kanssa.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *