Haluaako Apple palauttaa mobiilimainonnan useita vuosia ajassa taaksepäin? mobiili / Yleinen

Eilen oli päivä, jota monet Apple-uskovaiset odottivat kuin viisivuotias jouluaattoa. iOS10 tuli kaikkien ladattavaksi. Samalla mahdollistettiin muutos, joka uhkaa viedä mobiilimainonnan usean vuoden ajassa taaksepäin: ”Limit ad tracking” -ominaisuus, joka tekee mobiilimainonnan mittaamisen lähes mahdottomaksi. Tämä estää käytännössä mainonnan kohdentamisen datan avulla ja kampanjoissa frequency cappien käytön.

Ei kohdentamista mainonnnassa + ei kunnon mitattavuutta + ei frequency cappeja = Tervetuloa spämmäys

Uudessa iOS10 on ominaisuus, jonka myötä käyttäjät voivat rajoittaa mainostajien mahdollisuutta trackata mainontaa. Eli käytännössä mainostajat (ja julkaisijat) eivät voi enää trackata mobiilikäyttäjiä laitteen uniikin mainostaja-ID:n avulla (IDFA).

iOS9:ssa kyseinen ominaisuus vaihtoi käytössä olevan mainostaja ID:n, mutta iOS10:ssa tämä ominaisuus muuttaa ID:n vain nollille.

Teoriassa tämä kuulostaa kuluttajille loistavalta ominaisuudesta. He pystyvät rajoittamaan heille datan perusteella kohdistettava mainontaa. Kuten viime ajan uutisia olemme lukeneet, niin kuluttajat eivät myöskään pidä siitä, että heistä kerätään dataa, jota mainostajat hyödyntävät (lue case S-ryhmä). Uusi ominaisuus on heille oletettavasti mieluinen.

Kuluttajana ja markkinoijana data mielestäni tekee mainonnasta siedettävämpää ja parempaa. Mitä relevantimpaa mainonta on mulle, niin sen paremmaksi ja siedettävämmäksi sen myös koen. Jos saman päivän aikana kohtaan esimerkiksi 50 kertaa naisten emätinvoiteen mainokset, niin kyse on kaukana relevantista mainonnasta ja hyvästä käyttökokemuksesta. Kyse on tällöin vain spämmistä.

Toki Limit Ad Tracking -ominaisuuden mukana tuoma muutos koskee aluksi vain pientä osaa käyttäjistä. Ylipäätään kyse on vain iOS(10)-käyttäjistä ja Future Privacy Forumin mukaan vain noin 17% iPhone käyttäjistä on aiempina vuosina käyttänyt tätä ominaisuutta. Tämä ei myöskään ole niin iso juttu palveluille, joissa käyttäjät kirjautuvat. Kyseiset palvelut pystyvät hyödyntämään käyttäjätunnusta/ID:ta mainostaja-ID:n sijasta. Pienemmille sivustoille ja etenkin datan avulla kohdistetulle mainonnalle tämä on kuitenkin isompi haaste.

Samalla ottaen huomioon sen, että useat julkaisijat voivat käyttökokemuksen vuoksi blokata kyseisiltä käyttäjiltä mainonnan kokonaan on iso uhka, että tästä muodostuu suuren massan käyttämä ja laillinen tapa ad blockingiin, joka voi pitkällä aikajänteellä muuttaa mainontaa erittäin paljon.

Ps. ei ole yllätys, että tämä muutos tekee Applen Search Adeista entistä houkuttelevammat mainostajille


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *