
Usean vuoden ajan olen puhunut Facebookin ja Googlen (Adwords) mainostusmahdollisuuksien puolesta – ovathan ne loistavat ja tehokkaat. Molemmissa on hyvät kohdennusmahdollisuudet ja mikä tärkeintä, kummassakaan palvelussa mainokset eivät keskeytä käyttäjien toimintaa. Sen sijaan mainokset tuovat käyttäjille lisäarvoa.
Toisaalta olen viime vuosina alkanut pelätä, että Facebookista ja Googlesta on tullut liian isoja toimijoita mainosliiketoimintaan. Onhan palveluiden markkinaosuus yli 70 % Yhdysvaltojen digimarkkinoinnin mainosdollareista. Digimarkkinoinnin mainosmarkkinat ovat siis duopoli, jossa Facebook ja Google laativat pelisäännöt, joiden mukaan on pelattava.
updated duopoly #s. new IAB data came out yesterday. easy to run vs earnings for goog and fb, it’s evident everyone else is zero sum game. pic.twitter.com/wolgdpfcxp
— Jason Kint (@jason_kint) December 30, 2016
Vaikka Facebookin ja Googlen tapa mitata asioita ja hyödyntää esimerkiksi tietoja web-sivujesi kävijöistä voi usein vaikuttaa mielipuoliselta, sinulle ei käytännössä jää muuta keinoa kuin käyttää heidän mainostusmahdollisuuksiaan. Samaan aikaan useat mediat ja sisällöntuottajat menettävät tulojaan suoraan näille toimijoille, mikä puolestaan näivettää pienempiä medioita ja vähentää panostuksia laadukkaaseen journalistiseen sisältöön.
Mielipuolisuudella ja tehokkailla mainostusmahdollisuuksilla Facebook ja Google ovat pystyneet sanelemaan mainostajille pelisäännöt, joiden mukaan on pelattava. Yhtiöiden neuvotteluasema ja pelisäännöt ovat onneksi myös taanneet sen, että mainostajat ovat siirtäneet fokustaan siihen, että heidän mainoksensa tai sisältönsä ovat kyseisissä palveluissa laadukkaita ja relevantteja.
Etenkin Facebookin tykkäys-ominaisuus on opettanut usealle mainostajalle, että relevantti ja hauska sisältö voi saada aikaiseksi enemmän toimintaa ja huomiota kuin tuotelähtöiset mainokset, joissa pyritään väkisin tuputtamaan tuotetta kaikille. Alla on mielestäni muutama loistava esimerkki siitä, miten mainostettaessa Facebookissa on hyödynnetty relevantteja ja hauskoja mainoksia.
Suurin ihmetyksen aiheeni onkin, että jos relevantit ja hauskat mainokset toimivat Facebookissa, miksi niitä ei käytetä myös perinteisessä bannerimainonnassa? Usein olen törmännyt siihen, että Facebookissa on hauskoja ja oivaltavia mainoksia samaan aikaan, kun saman mainostajan muissa medioissa tapahtuvassa mainonnassa käytetään tylsiä ja perinteisiä tuotemainoksia. MIKSI?
Recommended Posts

Voiko ääni olla uusi ruutu?
07 Nov 2016