Voiko ääni olla uusi ruutu? mobiili / Yleinen

Oli 11. helmikuuta vuonna 2011. Helmikuu oli ollut lähes ennätyskylmä ja puhuttiinkin, että kyseessä on kunnon vanhan ajan talvi. Sitä se olikin. Samaan aikaan Barcelonassa oli lähes 15 astetta lämpöä ja ilmassa oli jännitystä ja erittäin suuria odotuksia. Nokia oli pitämässä tilaisuutta, jossa odotettiin, että Nokia julkistaisi uusia puhelimia ja uuden lippulaivapuhelimensa.

Uudesta puhelimesta odotettiin kilpailijaa Applen iPhonelle. Useat odottivat jotain vieläkin erikoisempaa. Kauppalehden keskustelupalstalla ”Vahva osta Nokialle”-ketju kävi kuumana, rohkeimmat ennustivat, että Nokia julkistaisi puhelimen jossa olisi hologrammi, eikä näyttöä tarvitsisi katsoa enää samalla tavalla kuin ennen. Joidenkin mielestä tämä olisi jopa varmaa, koska reilua vuotta aiemmin Nokia oli aloittanut yhteistyön Intelin kanssa hologrammien hyödyntämisestä puhelimissa ja erityisesti Meego-käyttöjärjestelmässä. Lisäksi Marko Ahtisaari oli useissa haastatteluissa ja puheissa vihjannut Nokian ”Heads up” lähestymisestä käyttäjäkokemukseen.

 
Hologrammipuhelinta ei kuitenkaan julkaistu. Julkaistiin tieto, että Nokia siirtyisi käyttämään vain Windows Phone -käyttöjärjestelmää ja myöhemmin julkaistu N9 jäi ainoaksi ja viimeiseksi Meego-käyttöjärjestelmää hyödyntäväksi puhelimeksi. Vielä tänä päivänäkään ei ole hologrammipuhelinta näkynyt ja Marko Ahtisaaren kuvailema Heads Up lähestyminen älylaitteiden käyttökokemukseen tuntuu lähinnä vitsiltä tai kaukaiselta unelmalta. Sen sijaan vietetty aika eri mobiililaitteiden ja näyttöjen parissa on kasvanut entisestään, jonka seurauksena myös niska- ja hartiavaivat ovat lisääntyneet.

 
Vaikka hologrammipuhelimia tai näyttöjä ei ole tullut, niin Marko Ahtisaaren kuvailema Heads Up –käyttökokemus voi olla lähempänä kuin arvaammekaan. Taustalla on puheentunnistamisen ja virtuaaliavustajien kehittyminen ja lisääntyminen. Esimerkiksi Amazon toi Echon markkinoille portaittain marraskuusta 2014 lähtien, jonka jälkeen se löytyy arviolta jo neljästä miljoonasta kotitaloudesta Yhdysvalloista. Aluksi laitetta pidettiin turhakkeena, mutta osittain sen suosion myötä Googlekin julkaisi noin kuukausi sitten vastaavan laitteen, Google Homen.

 
Amazon Echo ja Google Home ovat molemmat bluetooth-kaiuttimia, jotka pystyvät tunnistamaan puhetta ja tekemään toimintoja kuultujen komentojen pohjalta. Esimerkiksi kertomaan sään, päivän uutiset, vaihtamaan soitettavaa biisiä tai jopa ostamaan tuotteita Amazonista* (*ei toimi Google Homessa). Eli vähän kuten älypuhelimissa olevat virtuaaliavustajat Applen Siri, Microsoftin Corona tai Google Now.

 
Puheen tunnistamisen ja virtuaaliavustajien kehittymiseen kun yhdistetään vielä chatbottien kehittyminen voi jo muutaman vuoden sisällä äänikomentojen antamisesta tulla uusi tapa ohjata laitteita ja äänisisällöstä tulla nykyistä tärkeämpää. Esimerkiksi hakukoneiden käytöstä voi yli puolet tapahtua äänikomentojen perusteella jo parin vuoden sisällä. Yhdysvalloissa jo nyt joka viides haku Androidilla mobiilisovelluksissa tapahtuu äänihakuina ja Windows 10 tehtäväpalkin (taskbar) kautta tapahtuvista hauista jopa 25% on äänihakuja.

 

Tällä hetkellä puheen tunnistamisen ja virtuaaliavustajien kehitystä vie eteenpäin pääasiassa Amazon ja Google. Google on jopa huhujen mukaan tarjoamassa avustajansa muillekin kaiuttimien valmistajille käyttöön, jotta he saavat enemmän käyttäjiä avustajalleen ja se oppii nopeammin fiksummaksi.

Applea on tosin myös hyvä pitää silmällä. Uuden iPhonen lanseerauksen yhteydessä useat ihmiset pettyivät, koska uudessa iPhonessa ei enää ole kuulokeliitintä mukana. Sen sijaan Apple tekee kaikkensa saadakseen käyttäjät käyttämään Applen AirPod-kuulokkeita, joiden sisällä on mikrosiru, joka mahdollisesti mahdollistaa sen, että kuulokkeet voivat tulevaisuudessa toimia samalla tavalla kuin Amazonin Echo tai Googlen Home.

 
Mitä tämä sitten tarkoittaa markkinoijalle? Sitä on vaikea vielä sanoa, aika tulee sen näyttämään. Tosin voidaan arvailla, että tuleeko virtuaaliavustajiin myös omat mainospaikat ja voiko radio-/ äänimainosten rooli lähteä kasvuun tulevaisuudessa? Se on varmaa, että tulevaisuudessa ollaan entistä enemmän yhteydessä Internetiin, eikä vain silloin kun kätemme ovat vapaita ja pystymme niiden avulla käyttämään jotain laitetta,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *