Nousussa nyt: Sisältöjen mainostaminen ja sisältöjen tulo mainoksiin Markkinointikampanja

Sisältömarkkinointi on ollut yksi viime vuosien suurimmista trendeistä markkinoinnissa. Toisin kuin ehkä monet toivovat, niin kyseessä on isompi muutos eikä vain muutaman vuoden jälkeen ohi menevä trendi. Sisältömarkkinoinnin nimi voi muuttua vähän, mutta itse ideologiaan ei ole tulossa suuria muutoksia. Tämä johtuu siitä, etteivät nykyään enää isot ja perinteiset mediatalot hallitse huomiotasi yhtä vahvasti kuin aiemmin. Kaupallisten medioiden määrä on räjähtänyt ja mobiililaitteiden avulla pystyt melkein missä ja milloin vain kuluttamaan Internetissä juuri sitä sisältöä, mitä sinä haluat. Huomiostasi taisteleekin koko ajan perinteisten medioiden lisäksi myös kavereidesi facebook-päivitykset, tweetit, instagram-kuvat ja kissavideot.

 

Mainonnan lähtökohtana on aiemmin ollut sanoa, jotain mitä yritys haluaa sanoa kaikkein houkuttelevammalla tavalla kohdeyryhmälle. Sisältömarkkinoinnin / sisältöjen kanssa lähtökohtana on selvittää, mitä sisältöä kohderyhmään kuuluva ihminen haluaa kuluttaa, jonka jälkeen on mietitty, miten yritys voi luoda tähän jotain lisäarvoa tai tuoda tuotettaan esille. Eli perinteisen mainonta ja sisältömarkkinointi lähestyvät tilannetta eri suunnista.

 

Mainostamisen ja sisältömarkkinoinnin rajat tulevat kuitenkin hämärtymään seuraavien vuosien aikana. Sisällöt tulevat yhä enemmän mainoksiin ja sisältöjä mainostetaan myös entistä enemmän. Etenkin Facebook ja YouTube ovat kouluttaneet markkinoijia havaitsemaan, että laadukas ja ihmisiä kiinnostava sisältö toimii usein paljon paremmin kuin perinteinen tuotemainonta. Samaan aikaan markkinoijat ovat taas havainneet, ettei sisällöistä ole mitään hyötyä, jos ihmiset eivät niitä löydä. Tällöin sisältöjen tekoon käytetyt resurssit ovatkin menneet täysin hukkaan. Yksi vastaus tähän ongelmaan onkin sisältöjen mainostaminen.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *