Analytiikka

Web analytiikka vaikuttaa monelle aluksi hyvin monimutkaiselta ja vaikealta erilaisten termien takia. Valitettavasti termit pitää ekaksi tuntea ennen, kuin voi saada kaiken hyödyn irti web-analytiikasta. Termit voivat aluksi tuntua vaikeilta, mutta pyrin selittämään ne mahdollisimman helposti ja lopuksi sidon ne vielä esimerkin avulla kauppakeskukseen, näiden ymmärtämisen helpottamiseksi.
Tässä kirjoituksessa selitän muutaman perustermin mitä web-analytiikassa mitataan ja myöhemmissä kirjoituksissa kerron vielä lisää erilaisista mittareista.

Yleisesti sanoen web-analytiikassa mittareiden avulla mitataan joko selailijoihin/vierailijoihin (engl. browsers/visitors), vierailuihin (visits), sivun näyttökertoihin (page views) tai yksittäisiin sivuihin (page) kohdistuvia tietoja.

Browser/visitor tarkoittaa sivuston selailijoiden määrää tietyn ajanjakson aikana. Yleisesti tämä on käsitetty samana asiana, kuin sivustolla käyneiden vierailijoiden määränä. Tämä ei kuitenkaan pidä aivan paikkaansa, koska nykyisen tekniikan avulla (lukuun ottamatta sivustoja, joilla kirjaudutaan sisälle tai tunnistaudutaan jotenkin) pystytään mittaamaan vain sivustolla käyneiden Internet-selainten (Internet-selaimia on Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome ym.) määrää. Vierailija termin käytön takana löytyy oletus, että yksi henkilö käyttää vain yhtä selainta ja tietokonetta.
Valitettavasti nykyään tähän lukuun saattaa sisältyä hyvinkin suuri tilastoharha, koska moni sivuston vierailija voi vierailla sivustolla kotona olevalla koneella, töissä olevalla koneella ja vaikka vielä kännykällä. Esimerkin mukaisessa tilanteessa analytiikka-työkalu laskisi kävijöiden määräksi kolme vaikka oikea luku olisi yksi. Puhumattakaan, kun ihmiset voivat poistaa internet-selaimessa olevat cookiet, jonka jälkeen analytiikkatyökalu ei pysty tunnistamaan enää kävijää ja laskee sen jälleen uudeksi. Lisäksi joku ihminen voi käyttää myös useita eri selaimia samaan aikaan. Yksinkertaistaen tätä lukua voidaan pitää kuitenkin vierailijoiden määränä.

Visits tarkoittavat yksinkertaisesti sivuston vierailuiden määrää. Käytännössä aina vierailuiden määrä on suurempi kuin vierailijoiden, koska vierailijahan voi tehdä useita vierailuita sivustolle. Uudeksi vierailuksi lasketaan, jos olet poistunut jo sivustolta pois ja palaat takaisin sivustolle. Tai 30min ei-aktiivisena olon jälkeen alat jälleen surffailla sivustolla.

Pages tarkoittaa sivuston yksittäistä sivua. Eli yhdelle Internet-sivustolla on yleensä useita erilaisia sivuja. Esimerkiksi etusivu, kuvagalleria, yhteydenottosivu ym. Laajoilla Internet-sivuilla erilaisia sivuja voi olla jopa satoja tai tuhansia eri kappaleita.

Page views tarkoittaa määrää, kuinka monta sivuston sivua on näytetty. Sivujen näyttökertojen määrä on myös yleensä selkeästi suurempi, kuin vierailuiden tai selailijoiden, koska ihmiset katsovat sivuilta useasti monta eri sivua, ennen kuin poistuvat sieltä.

Jos nämä vielä tuntuvat vähän sekavilta voit ajatella samojen termien käytön vaikka kauppakeskukseen. Vieralijat vastaavat kauppakeskuksen kävijöitä. Vierailuiden määrä kertoo taas kuinka monta kertaa kauppakeskuksen kävijät ovat käyneet kauppakeskuksessa. Sivu tarkoittaa puolestaan yhtä kauppaa kauppakeskuksessa ja sivun näyttökerrat tarkoittavat kuinka monta kertaa kävijät ovat käyneet kaupoissa kauppakeskuksessa.

Mitä nämä luvut sitten oikein kertovat?

Jos sivustollasi ei käy vieralijoita, niin minkä takia pidät sivustoa? Jos sivustolla ei käy vierailijoita niin tämä voi kertoa, ettei sivuillasi ole mitään katsottavaa tai ihmiset eivät löydä sivustolle. Kannattaa paneutua myös tarkkailemaan vierailijoiden määrän trendiä edelliseen kuukauteen ja vuotta aikaisempaan olevaan tilanteeseen ja vetää tästä johtopäätökset onko asiat nyt paremmin mitä on aikaisemmin ollut vai huonommin.
Sama pätee myös kauppakeskus esimerkissä, kun kauppakeskuksia verrataan keskenään yksi tärkein mittari on juuri kävijöiden määrä. Jollei kauppakeskuksessa käy kävijöitä, niin voidaan olettaan, että siellä ei ole mitään katsottavaa/ostettavaa, tai sitten ihmiset eivät vain ole kuulleet tai löytäneet kauppakeskusta. Jos kauppakeskuksessa käy vuonna 2011 vähemmän kävijöitä, kuin vuonna 2010 siitä voidaan alkaa päättelemään, että vuosi 2010 oli parempi ja silloin on varmaan saatu enemmän myyntiäkin aikaiseksi.

Vierailuiden määrä kertoo, että käykö vierailijat sivustolla useamman kerran.  Jos käy niin tämä voi olla osoitus, että sivustosi on ollut mielenkiintoinen ja tämän takia vierailija on palannut sivulle. Esimerkiksi, jos itse käyt josain huonolla sivustolla mikä ei kiinnosta sinua, niin hyvin todennäköisesti et myöskään palaa sinne enää. Sama pätee myös kauppakeskuksissa, tuskin menet enää toista kertaa kauppakeskukseen, joka mielestäsi oli huono tai et löytänyt sieltä mitään kiinnostavaa.

Sivujen tietoja seuraamalla saat selville, millä sivuilla sivuston vierailijat käyvät ja millä eivät. Jos sivustollasi on useita sivuja, niin todennäköisesti siellä on myös paljon enemmän tietoa ja katsottavaa vierailijoille. Toisaalta, liika tieto on pahasta, jos ne eivät liity mitenkään aiheeseen ja tämän huomaa siitä, että sivun kävijämäärät ovat pienet tai olemattomat. Kauppakeskuksissa on myös useita eri kauppoja, toiset suosituimpia ja toiset vähemmän suosituimpia. Jos kauppakeskuksessa on vain yksi suosittu kauppa, niin se ei välttämättä ole tarpeeksi hyvä houkutus saada kauppakeskukseen asiakkaita. Tai vaikka sinne tuleekin asiakkaita niin samalla voit miettiä, onko sinulla syytä pitää kauppakeskuksessa muita kauppoja, tai miten voisit parantaa niitä.

Sivun näyttökerrat kertovat kuinka monta kertaa kävijät käyvät sivustosi sivuilla. Jos he käyvät vain yhdellä sivulla se voi kertoa, että he löysivät heti hakemansa asian tai sitten sivut eivät vain vastanneet heidän odotuksiaan. Jos taas he käyvät useilla eri sivuilla, se kertoo, että sivuisi ovat olleet kiinnostavat ja he viihtyneet siellä. Toisaalta voi myös tilanne olla, että he eivät ole vain löytäneet hakemaansa tietoa ja tämän vuoksi ovat seikkailleet monella eri sivulla ja mahdollisesti jopa eksyneet sivuostolle ja poistuneet ilman, että he olisivat löytäneet haluamaansa tietoa tai suorittanut mitään toimenpiteitä mitä haluaisit, että sivuston kävijät tekisivät.
Yllättäen sama pätee jälleen kauppakeskuksessa. Jos asiakkaat käyvät monessa eri kaupassa voi olettaa, että he ovat viihtyneet kauppakeskuksessa ja mahdollisesti myös ostaneet enemmän. Toisaalta voi olla tilanne, että he ovat vain käyneet eri kaupoissa eivätkä silti ole ostaneet niistä mitään.

Toivottavasti sinulla on nyt vähän parempi käsitys näistä termeistä. Muutamissa kohdissa olen vähän vetänyt mutkia suoraksi ja joku voi kertoa, että asiat eivät ole aivan näin. Tärkeintä kuitenkin on, että olet käsittänyt tämän kirjoituksen avulla tarpeeksi hyvin, mitä näillä tarkoitetaan. Kysy toki lisää, jos joku jäi vielä epäselväksi tai joku asiak kaipaa mielestäsi korjausta. Seuraavissa kirjoituksissa kerron sitten lisää erilaisista mittareista ja miten näitä voidaan hyödyntää.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *