Neljä mobiilimarkkinoinnin trendiä vuodelle 2017 mobiili / Yleinen

Vuosi 2016 on takana ja on aika suunnata katse vuoteen 2017. Muutamia kehityssuuntia on mobiilimarkkinoinnissa ollut havaittavissa vuonna 2016 ja vuonna 2017 nämä tulevat voimistumaan entisestään.

Lisätty todellisuus tulee entistä vahvemmin mainontaan

Pokemon GO, Snapchat ja MSQRD toivat lisätyn todellisuuden takaisin monen markkinointipäättäjän mieleen. Monen päättäjän katse ja odotukset ovat olleet viime vuosina virtuaalitodellisuudessa, muttei se vielä seuraavaan 1-2 vuoteen tule saavuttamaan massoja. Lisätty todellisuus nähdään sen sijaan lupaavavampana eri toteutusten mahdollistajana.

Snapchatin ja MSQRD:n lisätyn todellisuuden filtterit ovat olleet myös niin suosittuja, että Facebook osti MSQRD:n ja otti filtterit käyttöönsä jo Facebook Messengerissä. Hyvin todennäköisesti vuonna 2017 nähdään ensimmäisiä mainoksia ja mahdollisesti kokonaan mainosformaatteja, jotka hyödyntää entistä selkeämmin lisättyä todellisuutta.

Miten näkyy käytännössä: Cannesissa mobiilikategoriassa työ voittaa vähintään pronssisen leijonan, jossa lisätty todellisuus on pääosassa

Tulet näkemään lisää vastaavia:

Netflix ads across Paris allow you to Face Swap with your favorite characters

Taco Bell Snapchat lens

Taco Bell Snapchat filter

Sijaintitietojen hyödyntäminen

Snapchatin geofiltterit ja Pokemon GO! hyödynsivät näkyvimmin sijaintitietoja vuonna 2016. Samaan aikaan IAB UK:n selvityksessä 66% markkinoijista kertoi, että sijaintitietoihin perustuva markkinointi oli vuoden 2016 kiinnostavin mahdollisuus mobiilissa. Sijaintitietojen hyödyntämistä ei usein huomaa selkeästi ulospäin, eikä sijaintitietojen hyödyntämisestä usein myöksään julkisesti kerrota. Yhä useampien kampanjoiden suunnitteluissa ja toteutuksissa sijaintitietoja tullaan kuitenkin hyödyntämään.

Miten näkyy käytännössä: Yksi isoista pelifirmoista (King, Glu, Zynga, Kabam, Wooga, Gameloft) tekee sijainteihin perustuvan pelin sekä Cannesissa mobiilikategoriassa on shortlistalla työ, jossa sijaintitietojen hyödyntäminen on pääosassa.

Tulet näkemään lisää vastaavia:

Starwood experimenting Snapchat geofilters

Snapchat geofilter

 BMW Driving Moments That Matter

Mobiilin ja sosiaalisen median yhdistyminen

Vuonna 2017 pidetään selvänä asiana, että sosiaalisen median palveluita käytetään mobiililaitteilla. Enää ei suunnitella kampanjoita, jotka hyödyntävät eri some-palveluita siten, ettei mobiili olisi niissä keskiössä. Snapchatin, Instagramin ja WhatsAppin myötä oletuksena onkin, että somea käytetään lähes ainoastaan mobiililaitteilla.

Miten näkyy käytännössä: Kaikki uudet mainosformaatit sosiaalisen median palveluihin keskittyy mobiiliin eikä ne edes toimi ilman mobiililaitteita. Lisäksi yli puolessa Cannesin mobiilikategoriassa palkituissa töissä on sosiaalinen media pääosassa

Mobiilin tärkeyden tunnistaminen strategisella tasolla

Vuonna 2017 tullaan entistä selkeämmin näkemään, että joissakin yrityksissä on mobiilin tärkeys tunnistettu ja se on nostettu strategiselle tasolle. Tämän johdosta mobiiliin ollaan valmiita panostamaan pitkällä aikajänteellä, jonka johdosta jotkut toimenpiteet voi näyttää lyhyellä aikajänteellä kannattamattomilta. Esimerkiksi jo nyt Alibaban ja Amazonin mobiilisovelusten kautta on mahdollista ostaa välillä tuotteita edullisemmin kuin niiden web-sivuilta.

Miten näkyy käytännössä: Yhä useammin mobiilisovelluksen kautta on mahdollista ostaa tuotteita tai palveluita edullisemmin, mitä esimerkiksi web-sivuilta on mahdollista. Ennustan, että puolet seuraavista yrityksistä kokeilee vastaavaa hetken ajan tai ottaa sen pidempiaikaisesti käyttöön: Zalando, Hesburger, VR, Ruokakesko, McDonald’s, Kotipizza, Finnkino


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *