Viime vuonna TNS Gallupin lukujen mukaan verkko oli ainut media, jossa mainonnan määrä kasvoi. Onko tämä laman aiheuttama tilastoharha? Yritykset siirtyivät entistä enemmän käyttämään digitaalista markkinointia sen mahdollisen kustannustehokkuuden vuoksi? Miten käy kun nousukausi tulee? Siirtyvätkö yritykset jälleen takaisin perinteisen median pariin, etenkin jollei digimarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta saadut tulokset olleet yhtä hyviä, kuin oli odotettu. Vai ovatko yritykset valmiita myöntämään, ettei kyseessä ollut mikään lyhytaikainen hype-ilmiö ja ovat halukkaita oppimaan mahdollisista tehdyistä virheistään, hyödyntämään jo saatuja kokemuksiaan ja tekemään pitkäaikaista työtä digimarkkinoinnin eteen?
Kerro mielipiteesi, miten sinä odotat käyvän?
Recommended Posts

Voiko ääni olla uusi ruutu?
07 Nov 2016



Itse veikkaan, että noin 70 % yrityksistä siirtyy takaisin perinteisen median pariin, tai he eivät enää ainakaan päivittele aktiivisesti tai pidä huoltaan omista sosiaalisen median kanavistaan. Mutta ne 30 % , jotka ovat valmiita tekemään pitkäaikaista työtä digimarkkinoinnin eteen, tulevat hyötymään päätöksestään erityisen paljon pari vuotta päätöksensä jälkeen.
Televisio-, radio- ja lehtimainonta tuskin kasvaa enää, koska sitä on melkein liikaa nyt jo. Tilaa lisämarkkinoinnille tuskin on, kun päivässä on rajoitettu määrä aikaa.. Netti sen sijaan on oiva pesä viljellä erilaisia markkinointikikkoja, varsinkin nyt kun sosiaalinen verkostoituminen on niin trendikästä, hyvässä kuin pahassa. Ymmärtääkseni Facebook generoi tuottoa juurikin mainosten avulla, joka ainakin herättää minussa erilaisia kysymyksiä, mm. mainoksien luotettavuudesta. Esimerkiksi haittaohjelmat on helppo naamioida tekeytymällä jonkun kaveriksi – siten pystyy ehdottamaan jotakin tuotetta tai palvelua "luotettavana" lähteenä; kyllähän kaveria aina uskotaan.
Nojoo, meni ehkä vähän ohi aiheen, mutta sanoisin tulevaisuuden markkinoinnin olevan digitaalisessa muodossa, kunhan saadaan jonkinlaiset standardit ja sertifikaatit kuntoon luotettavuuden takaamiseksi. Mutta kuten jo sanoin; televisio, radio ja paperilehdet tuskin katoavat ikinä, nostalgia-arvo on nyt jo niin korkea! :]
Ne, jotka ovat tehneet homman oikein, ovat hyötyneet sosiaalisesta mediasta. Kun sosiaalisen median merkitys ja potentiaali ymmärretään, ei ole halua ja tarvetta siirtyä yhtä vahvasti takaisin perinteisen median pariin. Kuitenkin tuo 70% lienee liian pieni luku, uskon sen olevan lähempänä 80-85 prosenttia. Niin pieni osuus firmoista oikeasti ymmärtää tuon digitaalisen puolen kunnolla 🙂 Muuten olen kyllä samoilla linjoilla.
Frederikin kommenttiin:
Facebook on edelleen helvetin kuppanen puoti, joka tekee miljoonia tappiota joka ikinen vuosi. Tuloja se kyllä generoi mainosten avulla, mutta mainosten kohdennettavuus ja klikkihinnat ovat vielä suhteellisen… noh… sanotaanko, että ne markkinat eivät ole aivan yhtä kehittyneet kuin voisi olettaa. Suomessa ollaan muutenkin jäljessä muuta Eurooppaa kaikessa hakukonemarkkinointiin ja klikkien ostoon / myyntiin liittyvässä…
Opittavaa siis olisi.
Kyllä, ehdottomasti digimarkkinoinnissa on parantamisen varaa. Itselläni on ainakin sellainen käsitys ettei mainoksiin luoteta vielä. Pelätään haittaohjelmia ja malwarea, vaikka linkit oikeasti johtavat hyviin tuotteisiin. Tähän hieman viittasin sertifikaattikommentillani… Google-mainokset ovat ehkä vielä hieman liian automatisoituja että niitä voisi ottaa vakavasti. Ja kyllä, Facebook tekee tappiota, mutta eihän yhtiö varmaan muuta rahaa saakaan kun mainosrahoja. Onhan sekin jotain! Saas nähdä kuinka kauan Facebook pyörii jaloissa?
"Facebook on edelleen helvetin kuppanen puoti, joka tekee miljoonia tappiota joka ikinen vuosi."
Aika kovaa puhetta ilman perusteluita. Mistä moinen tieto? Facebook on ilman muuta hyvä lisä jokaisen yrityksen markkinamixiin(voiko vittumaisempaa termiä olla) ja sitä oikein käyttämällä saa varmasti tulosta. Eikä nuo hinnatkaan nopeasti katsottuna ole kauhean isoja.
Tulevaisuus tulee olemaan enemmän ja enemmän internetissä, mutta se miten sisältö kehittyy jatkossa, tulee olemaan suuri tekijä. Esimerkiksi mikromaksut, artikkelikohtaiset ostokset ja muut murdochin ja kumppaneiden toivomat jutut tulevat muuttamaan kenttää. Mites tabletit? Ipad ja kumppanit tulevat markkinoille rytisten ja 3-5v päästä ne ovat koko kansan käsissä. Nämä muuttavat paljon printtimedian kenttää ja sitä kautta vaikuttavat myös perinteisen mainonnan kehitykseen. Ei tästä enää ole paluuta.
En näkisi syytä, miksi verkosta palattaisiin perinteisen mainostoimistokuran pariin. Tämä lähinnä siksi, että todennäköisesti hakukoneoptimointi ja -markkinointi tuottavat suhteessa ylivoimaisen hyvin. Tosin molempia myyvät myös yritykset, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä hakukoneoptimoinnin vaatimista toimista. Monet saattavat jättää verkossa markkinoinnin siitä syystä, että heille on myyty ilmaa kalliilla. Eli fani-paget ja hakukonemarkkinointi jää kannattamattomina useissa tapauksissa. Tästäkin yritykset saavat syyttää itseää, kun ei ole sitouttaneet tuntemattoman välineen tuomia kustannuksia välineen kautta tuleviin tuloksiin.
Fredrik S: Testaa mainostaa Facebookissa, se on tulosten suhteen aika helkkarin kallista suhteessa Adwords-mainontaan. Tosin varmaan tehokkaampaa kuin monissa painetuissa medioissa.
Lauri: Juuri tohon viittasin kun sanoin, että yritykset palaavat todennäköisesti perinteisen median luo. Kun ostetaan paskaa ilman omaa tietotaitoa niin tulokset on mitä on.
Anonyymi: Facebook on kuppanen puoti oman toimintansa puolesta. Ei mainostajan kannalta. Ymmärsit pointtini väärin. Facebook oikein käytettynä on loistava lisä minkä tahansa firman markkinointipuolelle, mutta kuten Lauri sanoi, AdWordsin kautta lienee tällä hetkellä vielä helpompaa / halvempaa hankkia oikeanlaista liikennettä.