Miksi markkinoijat ovat nurkkapöydissä? Yleinen

Markkinoijat ja markkinointitiede ovat viimeiset vuosikymmenet puhuneet brändin tärkeydestä ja brändipääoman kasvattamisesta. Tärkeää tämä on ollutkin ja tulee vielä olemaan. Brändin yhtenä tärkeimpänä tekijänä ja ehkä tärkein on miten brändin tarvii selkeästi edustaa jotain ja erottautua joukosta, eikä se saisi tarkoittaa kaikkea kaikelle. Koska silloin ihmiset menettävät otteensa siihen ja brändille käy kuin Nokialle. Eli siitä tulee iso jätti, mikä tekee kaikkea, eikä se erottaudu enää muiden joukosta.

Juuri samoin on käynyt markkinoinnille ja erityisesti markkinointitieteelle. Me markkinoijat olemme erittäin pettyneitä, jos joku sanoo, että markkinointi olisi vain mainontaa. Väärin. Markkinointihan on paljon enemmän, se on pääasiassa brändin rakentamista, johon liittyy mm. hinnoittelu, jakelu, myynti, asiakaspalvelu, strategiatyö ym. Eli melkein kaikki asiat, joita yrityksissä tehdään. Näin markkinoinnille on käynyt juuri, kuin Nokiallekin, eli se tarkoittaa kaikkea kaikelle, eikä kukaan loppupeleissä enää tiedä mitä se tarkoittaa.
Logistiikka-osasto hoitaa jakelun ja talousosastokin päättää paljon jo hinnoittelusta. Tämän seurauksena markkinoijat haluavat kaikkeen mukaan, mutta kukaan ei usko, että he olisivat joka osa-alueen asiantuntijoita. Etenkin, kun heillä ei ole tarjota mitään lukuja päätöksenteon ja mielipiteidensä tueksi. Näin he jäävätkin helposti nurkkapöytiin keskustelemaan, eikä heitä oteta vakavasti.
Mitä markkinoijien ja markkinointitieteen pitäisi sitten tehdä? Pitäisikö markkinointi brändätä paremmin tarkoittamaan jotain selkeää toimintoa? Vai pitäisikö markkinointi ymmärtää enemmän koko yritystä koskevaksi filosofiaksi/ajattelutavaksi? Tai kenties ryhtyä tuottamaan erilaisia markkinointitoimenpiteitä koskevia mittareita ja tuottaa sieltä selkeitä lukuja päätöksenteon tueksi ja päästä tämän myötä paremmin mukaan yritysten päätöksentekoon?
Mikä on sinun mielipiteesi, pitäisikö tyytyä nykyiseen tilaan, tai kenties tehdä kaikki nämä? Tai onko muita ideoita?

Comments

  1. Minä itse uskon, että kyseessä on koko yritystä koskeva ajattelutapa ja asiakaslähtöisyyshän on erittäin kiva sana myös. Mutta markkinoijien rooli yrityksissä paranee, kun ryhdytään selkeästi mittaamaan mitä tehdään ja mitä tuloksia on saatu aikaiseksi. Näiden myötä pystytään oppimaan jo tekemisistämme ja erityisesti perustelemaan yritysten johtoryhmissä päätöksiämme paremmin ja kertomaan miten nämä oikeasti tuovat arvoa myös osakkeenomistajille.

  2. Analytiikan evankelistina olen täsmälleen samaa mieltä mitattareista ja niiden analysoinnista. Markkinointi saattaa helposti jäädä erilaisten mainoskampanjoiden toteuttamiseksi samalla kaavalla kuin ennenkin, ilman sen kummempia tavoitteita. Näkisin markkinoinnin mielellään laajemmin, jolloin se edellyttää paljon yleistä johtamisosaamista. Muutos on joskus hyvinkin vaikea, vaikka analytiikan hyödyntäminen / Business Intelligence antaisi paljon uusia näkemyksiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *