Digitaalinen markkinointi ja sen ymmärryksen puute Yleinen
Digitaalinen markkinointi on nostanut päätään koko ajan,  yhä useammassa yrityksessä se on myös tärkeässä osassa heidän markkinointi-mixiään. Digitaalinen markkinointi on pitkään koettu edullisena ja erittäin tehokkaana markkinointimuotona, vieläkin se on näin, mutta yhä useamman yrityksen hyödyntäessä sitä, siitä on myös tullut entistä kalliimpi. Esimerkiksi Mashable uutisoi viime viikolla miten Facebookin-mainosten hinnat ovat jälleen kohonnet yli 20% edellisen kvartaalin aikana ja on odotettavissa, että ne nousevat tämän vuoden aikana yhä enemmän.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että nykyään on yhä enenevissä määrin on alettava ymmärtää digitaalista markkinointia ja rakentaa kattava strategia tämän ympärille. Enää ei riitä, että yritys harjoittaa vähän hakukoneoptimointia, ostaa Googlelta mainoksia ja tekee muutaman yksittäisen YouTube-videon.
Digitaalisen markkinoinnin kasvun myötä isot ja pienetkin yritykset saavat viikottain ja, ehkä jopa päivittäin yhteydenottoja liittyen erilaisiin tarjolla oleviin palveluihin. Yksi soittaja lupaa, että tuhannella eurolla hän nostaa yrityksen kotisivut Googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle, toinen soittaja puolestaan lupaa optimoida yrityksen internet-sivut ja tarjota tietoa kävijämääristä. Näistä päästessään yrittäjä luuleekin saavansa hetkeksi edes rauhan, kun lähtee kotiin. Mutta kotiovella onkin jo naapurin 16v Mikko vastassa, joka lupaa tehdä yritykselle facebook-sivut ja pari Youtube-videota pientä korvausta vastaan. Lopputuloksena on melkein aina, että yrittäjä suostuu, jonkun tähtia taivaalta lupaavan tarjoukseen ja alkaa odottamaan pientä ihmettä. Ihmettä ei kuitenkaan tule, pieni piikki sen sijaan tulee myyntiin ja nettisivun kävijämääriin, mutta mitään ihmeellistä ei. Yrittäjälle tärkeimpänä asiana, hän voi tulevaisuudessa kuitenkin sanoa uusille palveluntarjoajille, että hän on kokeillut näitä jo, eivätkä nämä hänen alallaan toimi  kuulostaako pelottavan tutulta? Pahinta tässä on, että tämä on todellisinta totta ja tämän avulla saadaan tapettua monen pienen ja suurenkin yrityksen kiinnostus digitaalista markkinointia varten.
Mitä sitten pitäisi tehdä?
Itse neuvon, että älä ikinä osta mitään digitaaliseen markkinointiin liittyvää palvelua yritykseltä, joka myy vain yhtä tai muutamaa muotoa siitä. Kyseinen yritys todennäköisesti osaa aiheen hyvin, ehkä jopa erinomaisesti, mutta jos hän ei tiedä muista muodoista mitään, menetään paljon  saavutettavissa olevia hyötyjä ja pahimmassa tapauksessa voidaan saada jopa vahinkoa aikaiseksi johonkin osa-alueeseen. Valitettavan totta on, että Suomessa on tällä hetkellä vain muutamia (jos niitäkään) yrityksiä, joilla on kokonaisvaltainen käsitys digitaalisesta markkinoinnista. Liian usein vieläkin tulee vastaan erilaisia hyvän idean omaavia ratkaisuja, mutta joista kuitenkin  puuttuu vielä niin paljon… Etenkin useimmiten puute on mittauksessa ja tuloksellisuudessa, jossa digitaalisen markkinoinnin pitäisi juuri erottua muista. Aikaisemmin ei olla markkinoinnin parissa totuttu saamaan tietoa, eri toimien tuloksellisuuksista, etenkään niin edullisesti mitä nykyään pystytään. Tämä muodostaa myös sen suurimman ongelman, koska jokainen saa nyt niin paljon erilaisia tilastoja ja mittausten tuloksia. Tässä yhteydessä unohdetaan myös se tärkein eli näiden pohjalta suoritetut toimet. Keskitytään vain tarkastelemaan eri lukuja ja miten ne vaihtelevat ja unohdetaan, että juuri näiden pohjalta tulisi suorittaa eri toimenpiteitä, joilla pyritään muuttamaan mittausten tuloksia halutuiksi.
Tärkeintä, kun ryhdytään tekemään digitaalista markkinointia, samoin kun perinteisessäkin markkinoinnissa on suunnittelu ja strategia. Suurimmat hyödyt digitaalisesta markkinoinnista saavutetaan, kun tuotetaan pitkäjänteisesti hyvää sisältöä, integroidaan eri muodot toisiinsa ja muistetaan keskittyä asiakkaaseen. Integroimisille tarkoitan, että hyödynnetään monia eri digitaalisen markkinoinnin muotoja ja yhdistetään näitä, eikä keskitytä sokeasti vain yhteen.
Miksi ei kannata keskittyä vain yhteen digitaalisen markkinoinnin muotoon?
Esimerkiksi mitä hyötyä sinulla on Googlen hakutuloksissa ensimmäisestä paikasta tai suurella rahalla ostetuista mainoksista eri sivustoilla, jos kävijät eivät löydä sivustoltasi mitään ja poistuvat sieltä välittömästi? Entä mitä hyötyä on täysin kävijöille optimoiduista sivuista, jos kävijät eivät ikinä löydä sivustolle? Mitä hyötyä on satojen tuhansien katsomiskertojen saavuttaneesta videosta, jos siinä tai sen tiedoissa ei ole mitään yrityksen tietoja? Mitä hyötyä on Facebook-sivusta, jolle on ostettu satoja ulkomaalaisia tykkääjiä, jotka eivät ole yhtään kiinnostuneet yrityksestä tai sitoutuneet yritykseen mitenkään? Mitä hyötyä on 1000 eri sähköpostiosoitteen sisältävästä postituslistasta, jos yksikään vastaanottaja ei ikinä klikkaa viestissä olevia linkkejä, tai saati edes avaa koko viestiä?
Aivan, ei mitään. Tärkeintä sen sijaan on näistä muodostaa hyvä kokonaisuus, jotka tukevat toinen toisiaan. Eli keskitytään asiakkaiden palvelemiseen tuottamalla Internet-sivustolle + sosiaalisiin medioihin hyvää sisältöä, joka on kohderyhmälle suunniteltua ja tukee yrityksen liiketoimintaa. Sisältöä tuotettaessa on hyvä muistaa hakukoneoptimoinnin tärkeimmät asiat ja pitää myös huolen siitä, että Google löytää sisältösi ja pitää siitä, eli et ole yrittänyt nostaa sijoitustasi kepulikonstein. Web-analytiikan avulla tarkastellaan Internet-sivuston kävijätietoja ja tarkkaillaan miten kävijämäärät ja eri mittarit kehittyvät. Esimerkkinä tästä on, että seurataan sivuston Bounce-ratea (Prosenttimäärä sivuston kävijöistä, jotka poistuvat sivustolta välittömästi). Web-analytiikasta saatavien tietojen pohjalta johdetaan toimenpiteitä, joilla pyritään ymmärtämään asiakasta, parantamaan sivustoa ja etenkin sen konversiota, eli mahdollisimman moni sivuston kävijä suorittaisi sinun haluaman toimenpiteen (esim. jättävät yhteystietonsa).  Nykyään sosiaalisen median monitorointi ja sieltä saatavat tilastot on myös pienen vaivan jälkeen yhdisteltävissä web-analytiikkaan ja näistä pystytään muodostamaan hyvä järjestelmä, jonka avulla pystytään seuraamaan miten yritys menestyy.
Kuuntele ja arvosta asiakasta!
Asiakkaiden mielipidettä pitää kuunnella ja siihen heitä pitää myös rohkaista. Aina kaikki palaute ei ole positiivista ja mukavaa luettavaa, me suomalaiset olemme valitettavasti erittäin huonoja antamaan positiivista palautetta. Useimmiten mielestäsi asiakas on selvästi ollut väärässä, tai hän tulee kertomaan vinkkejä sinulle alan ammattilaiselle mitä pitäisi tehdä. Näitä ei ole mukava kuunnella, mutta tärkeintä on juuri kuunnella näitä ja keskittyä näihin. Suurimmalla osalla meistä ihmisistä on luontainen taipumus muodostaa eräänlainen suojakuori ympärillemme, jonka avulla pystymme itsellemme (välillä myös muillekin) vakuuttamaan, että vika ei ole ollut meissä, vaikka tähän olisi ollut syytä. Kun huomaat, että välittömästi negatiivisen palautteen saatuasi tulistut ja keksit heti syyn, miksei se ole sinun vika, olet todennäköisesti ottanut suojakuoren käyttöön ja tiedät sisimmässäsi, että vika on juuri sinun tai sinun olisi ainakin pitänyt huomata se, etkä pysty myöntämään asiaa itsellesi ja muille. Muista näissä tilanteissa kuunnella asiakasta ja palkita häntä myös palautteestaan, erityisesti tärkeää on kiittää jokaista palautteen lähettäjää ja vastata heille.
Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että tämä kaikki vie oman aikansa, ei Roomaakaan rakennettu yhdessä päivässä. Pitkäjänteisen työn jälkeen ja asiakkaita kuunnellen alat saamaan myös tuloksia aikaan. Word-of-mouth on lähtenyt leviämään ja tämän avulla olet tavoittanut ja herättänyt kohderyhmät ja ihmismäärän, joihin et olisi normaalilla mainosbudjetilla pystynyt. Yrityksesi asema on saavuttanut vakaan aseman alalla ja omaa asiakkaiden silmissä erittäin hyvän maineen.  Todennäköisesti olet myös saanut Internetin-arvostelupaikkoihin (Esim. Tupalo, Tripadvisor) hyviä hyödyllisiä arvosteluja, jotka myös muut asiakkaat ja Google löytävät. Pian alat huomaamaan, että muut yritykset alkavat kopioimaan mitä sinä teet ja ihmettelevät yrityksesi menestystä. Muista näissäkin tilanteissa pitää jalkasi maassa ja keskittyä edelleen asiakkaisiin ja heidän palvelemiseen.
Tämä on minun näkemykseni ja mielipiteeni. Miten sinä näet asian?

Comments

  1. Anna-Kaisa Leinonen Says: lokakuu 28, 2013 at 6:39 pm

    Digitaalinen markkinointi asiakkaan näkökulmasta

    Asiakkaana digitaalista markkinointia ei välttämättä tule mietittyä sen syvällisemmin. Usein olettaa, että hienot kotisivut takaavat sekä hyvän palvelun että laadukkaat tuotteet, mutta näin ei aina kuitenkaan ole. Samaa asiaa mietin, että kuka tykkää yrityksen facebook-sivuista vain sen takia, että siitä on tykätty entuudestaan satoja kertoja? – tuskin kukaan. Lukijat tykkäävät sivuista, joissa yrityksen tiedot ja palvelut tulevat selkeästi esille. Itse tykkään niistä sivuista, jotka ovat helppo löytää ja joista löydän kaiken tarvitsemani tiedon. Se on totta, että mainonnalla ei ole hyötyä, jos se ei kohtaa kohderyhmäänsä.

    Luulen, että useat pienen kaupungin yritykset, jotka ovat toimineet vuosia, jopa vuosikymmeniä, ovat tottuneet markkinoimaan esimerkiksi paikallisessa sanomalehdessä. Tällöin digitaalinen markkinointi saattaa olla heille vieraampi asia. Ja siksi he ovat alttiimpia ottamaan valmiita markkinointi-ideoita ja tarjouksia vastaan.
    Jos yrittäjällä ei ole kokemusta, tai tietämystä digitaalisesta markkinoinnista, väärinkäsityksiä ja pettymyksiä tulee vastaan. Kuten sanoit: ” – tämän avulla saadaan tapettua monen pienen ja suurenkin yrityksen kiinnostus digitaalista markkinointia varten.” Yrittäjien tulisi ottaa selvää markkinointiin liittyvistä vaihtoehdoista ja valmistaa markkinointisivut yhdessä alan ammattilaisen kanssa.

    Kotisivut ja markkinointisivut tehdään asiakkaita varten. Se, miten asiakkaat saadaan yrityksen markkinointisivuille, on haastavaa. Sosiaalisessa mediassa erilaisuus herättää mielenkiintoa; värit ja kuvien asettelu tekevät sivusta houkuttelevamman.
    Kun yrittäjät miettivät yritykselleen markkinointisivuja, heidän tulisi muistaa, että "asiakas on aina oikeassa".

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *