Yleinen Monet yritykset tuntevat miten Adwords-mainostilaa voi ostaa Googlelta ja miten Facebookissa voi mainostaa. Tai ainakin pääasiat näistä, vaikka itse mainostuksen ostaminen ja toteutus on voitu siirtää jollekin ulkopuoliselle taholle. Monelle on kuitenkin vielä täysin piilossa mitä mainostusmahdollisuuksia twitter tarjoaa. Twitter on Suomessa vielä melko pienessä asemassa, mutta se tarjoaa oivan mahdollisuuden Suomalaisille yrityksille, jotka haluavat kansainvälistyä. Yleensä, kun puhutaan yritysten twitterin käytöstä, keskitytään täysin miten yritys voi olla siellä mukana ja miten kannattaa twiitata. Tässä kirjoituksessa avaan mitä erilaisia mainonna muotoja twitterillä on tarjottavissa. Lisää tietoa löydät luonnollisesti twitterin omilta sivuilta.
Mainostetut twiitit on yksi mainostusmuoto twitterissä, jonka avulla voit puhua/viestiä twitterin käyttäjälle, joka ei seuraa sinun tiliäsi. Lähetettyäsi twiitin, voit alkaa mainostamaan sitä twiittiä. Mainos twiitit näkyvät käyttäjien hakutuloksissa, kun he hakevat twitteristä, jotain samalla hakusanalla minkä olet maininnut twiitissäsi.
Esimerkkikuvassa on haettu twiittejä, joissa on mainittu sana kahvi. Tällöin on käyttäjälle tullut hakutulosten joukkoon Starbucksin hakutulos, jossa on mainittu kahvi.
- Sisällön jakamiseen ja kiinnostuksen kasvattamiseen
- Rakentaa tietoisuutta relevantin kohderyhmän kesken
- Rakentaa brändin ääntä
- Tarjota tarjouksia
Tarkkaa hintaa ei ole tiedossa, mutta eräiden huhujen mukaan yksi interaktio voisi maksaa 50ct-5$. Twitterin Chief Operating Officer Dick Costolo on sanonut, että keskimäärin 5% twitterin käyttäjistä, jotka näkevät mainostetun twiitin, suorittavat jonkun interaktion sen kanssa. Normaaleilla twiiteilla tämä lukema on n. 1%.
Twitterissä näkyy koko ajan mitkä ovat sen hetken kuumimmat trendit, eli mitkä leviävät nopeasti ja, joista puhutaan paljon. Halutessasi voit mainostaa trendien seassa jotain omaa trendiä/tägiä. Tällöin, kun käyttäjä klikkaa trendiä, hän siirtyy seuraamaan tämän tägin keskustelua. Mainostrendit saavat sijaintinsa ansiosta valtavan peiton ja on ideaali paikka käynnistää tai vahvistaa keskustelua twitterissä.
Mainostrendit ovat ihanteellisia
- Rakentamaan massatietoisuutta
- Tuotejulkaisuihin ja tapahtumiin
- Brändin rakentamiseen.
Mainostetut tilit ovat hyvä mahdollisuus kiihdyttää kykyäsi saavuttaa uusia seuraajia twitterissä. Olitpa valmistautunut isoon tuotejulkaisuun, tapahtumaan tai haluat laajentaa vain läsnäoloasi verkossa. Tämän avulla saat rakennettua ison pohjan seuraajista, jotka voivat jakaa sisältöäsi ja vahvistaa viestiäsi.
Mainostetut tilit ovat korostetusti esillä kohdassa, jossa näet suosituksia ketä voisit seurata.
Mainostettujen tilien hinnoittelu perustuu seuraajamäärän mukaisesti ”cost per follow”. Tavallisesti yksi uusi seuraaja on maksanut 1-3$ yritykselle. Hintoihin on myös odotettu pieniä korotuksia ja nämäkin perustuu pitkälti eri lähteistä saatuihin huhuihin.
Ensi kuun aikana twitterissä tulee myös käyttöön uusi mainostusmahdollisuus ”Promoted tweets to followers”, jossa yritys voi kohdistaa mainostwiitteja käyttäjille, jotka jo seuraavat yritystä/tiliä. Mainosten etu on se, että yritys voi nyt laittaa mainostetun twiitin seuraajien uutissyötteen yläosaan (yleisesti se näkyy varmaan ensimmäisenä), mikä varmistaa sen, että twiitti huomataan ja käyttäjä näkee twiitin, kun hän kirjautuu tililleen. Tällä hetkellä monet twiitit voivat mennä käyttäjiltä ohi, jos he eivät ole sillä hetkellä twitterissä, eikä kauas historiaan, että mitä muut ovat twiitanneet.
Tämä mainostusmuoto on alustasti käytössä vain kahden seuraavan kuukauden aikana, jolloin seurataan miten tämä toimii ja miten käyttäjät suhtautuvat tähän. Twitter rajoittaa myös koko ajan mainostuksen määrää ja tarkkailee miten eri muodot toimivat ja erityisesti miten käyttäjät hyväksyvät nämä.
Tarkkaa tietoja twitterin mainoshinnoista en tiedä, jos jollain on niistä tarkempaa tietoa, niin olen erittäin kiinnostunut kuulemaan niistä lisää. Kuvaavaa kuitenkin on, että Twitterin mainostusosiossa pienin kuukausibudjetti on asetettu välille 5000-10000$, eli ihan pienellä budjetilla ei tällä hetkellä pääse twitterin mainostusratkaisuista nauttimaan.
Lisäksi twitter on ainakin alkuun rajoittanut mainostusmuodot vain isoimmille yrityksille, mutta käsittääkseni tämä on nyt avautunut jo muidenkin yritysten käyttöön ja vuoden loppuun mennessä odotetaan vielä parannuksia pk-yritysten mainostusmahdollisuuksiin.
Twitterissä mainostaminen voi tuntua kalliilta, kun vertaa cost-per-click hintoja vaikka Googleen. Twitterin etu on kuitenkin, että siellä saadaan aikaan enemmän oikeaa interaktiivisuutta käyttäjien kesken ja tämän myötä voidaan saada asiakas sitoutettua paljon tehokkaammin yritykseen, kuin cost-per-click-mainonnassa.
Recommended Posts

Voiko ääni olla uusi ruutu?
07 Nov 2016






Mielenkiintoista nähdä, milloin mainoksia voi ostella myös suomalaiset yrittäjät. Ainakaan vielä ei ole kuulunut vastausta yhteydenottopyyntööni, jonka heidän palvelun kautta lähetin. Kuten sanoit, lähtöbudjetit ovat vielä aika kovia, vaikka heillekin varmasti kertyisi pienistäkin puroista melkoisia summia.
Onko sinulla hajua tai faktaa suomalaisten Twitter-käyttäjien määrästä? Kaikenlaisia huhuja on kuultu, mutta oikeaa lukemaa on vaikea löytää.
Hei Hanna!
Kiitos viestistäsi, valitettavasti minullakaan ei ole minkäänlaista faktaa suomalaisten twitter-käyttäjien määrästä, vaikeaa on tuon arviointikin… Socialbakersin (http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/finland) mukaan facebookissa on suomalaisia käyttäjiä vähän päälle 2 miljoonaa, tätä apuna käyttämällä voisin arvata, että suomalaisia käyttäjiä twitterissä on noin 50-200k.
Twitterin mainostusmuodot hakevat vielä vähän muotojaan ja aika tarkkaa he myös tarkkailevat mitä käyttäjät ovat näistä mieltä. Tämän vuoksi nämä ovat vielä aika rajoitetut. Toivottavasti nämä avautuvat tulevaisuudessa myös paremmin suomalaisille yrityksille käyttöön…