Viime vuosien aikana on Internetissä lisääntynyt paljon erilaiset tietograafit ja tiedon visualisoinnit. Näiden avulla esitetään graafisesti monimutkaisia asioita. Niiden suosio perustuu eri tilastojen/faktojen mielenkiintoon ja siihen, että erilaisten kuvioiden ja kuvien avulla ihmisten on helpompaa ja vaivattomampaa oppia erilaisia asioita. Tästä osoituksena toimii myös vanha sanonta, jonka mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
kuvion avulla havainnollistetaan lukijalle nopeasti päivän sää. Nykyään myös monet lehdet ovat alkaneet hyödyntämään paljon aikaista enemmän tietograafeja. Esimerkiksi Mens Health –lehdessä näitä on käytetty erittäin paljon. Internetissä yleensä näistä käytetään näiden englanninkielistä termiä ”Infographics”. Paras suomenkielinen vastike tälle lienee tietograafi, vaikka tätä ei kauhean laajasti käytetäkään tällä hetkellä. Toinen vastike, johon itse olen törmännyt ja, jota olen välillä käyttänyt on ”infograafi”.
tietograafin käsittelevän asian parissa. Yritykset hyötyvät levinneistä tietograafeista tietysti tietoisuuden ja näkyvyyden myötä. Mitä enemmän tietograafi leviää, niin sitä enemmän yritys saa myös näkyvyyttä. Vastaavan näkyvyyden saaminen perinteisen mediamainonnan avulla on todennäköisesti erittäin kallista. Lisäksi
tässä muodossa on etuna se, että asiakas haluaa itse ”lukea” tietograafin milloin hänelle sopii, eikä häntä keskeytetä ja yritetä väkisin saada huomaamaan mainos. Tämän myötä hänellä on pienempi puolustusmuuri päällä, kuin perinteistä mainontaa kohtaan ja hän on valmiimpi vastaanottamaan tietograafin viestin. Vielä entistä tehokkaampaa tämä on, jos asiakkaan joku ystävä tai kollega on suositellut tätä tietograafia. Tällöin hän entistä todennäköisemmin katsoo tietograafin läpi, eikä vain ohita sitä nopeasti.
Neuvot onnistuneeseen tietograafiin
Onnistuneen tietograafin saat, kun mietit aluksi tarkkaan kohderyhmääsi ja mitä haluat heille viestiä. Muista myös, että tietograafin täytyy aina olla relevanttia kohderyhmälle, jotta se toimii. Mieti myös, että haluaisitko sinä itse jakaa tietograafin eteenpäin. The future buzz on listannut syitä, joiden takia ihmiset jakavat sisältöä eteenpäin. Näitä on mm, jos sisältö on:
- Erittäin hauskaa
- Ihmeellistä tai uskomatonta
- Hyvin tunteellista
- Jakaa oman maailmankuvan
- Laittaa meidät pysähtymään ja miettimään
- Suuret mediat eivät
puhu siitä - Dramaattista
- Provokatiivista
jakamismahdollisuudet ovat kunnossa. Jos sivulla ei ole työkaluja, jonka avulla käyttäjä voisi helposti jakaa tietograafin esim. sosiaaliseen mediaan, niin todennäköisesti hän ei myöskään sitä jaa sinne.
http://www.coolinfographics.com/http://dailyinfographic.com/
Katso myös oheisesta tietograafista, mikä tekee sisällöstä hyvin leviävän.
Recommended Posts

Voiko ääni olla uusi ruutu?
07 Nov 2016