Yleinen

Hakukoneoptimointi on lisääntynyt viime aikoina jo paljon. Nykyään myös ymmärretään, jo että kyseessä on eri asia kuin mainosten ostaminen hakukoneista. Hakukoneoptimoinnin avulla pyritään parantamaan verkkosivun sijoituksia hakukoneissa. Tähän vaikuttaakin luonnollisesti erittäin moni asia, mutta seuraavassa käyn läpi tärkeimmät asiat, mitä tulisi ottaa huomioon ja joiden avulla pääsee erittäin hyvään alkuun optimoinnin suhteen.

Usein hakukoneoptimoinnin yhteydessä unohdetaan tärkein ja useasti myös edullisin keino. Eli nettisivuillasi pitäisi olla jotain sisältöä mikä kiinnostaa kävijöitä, ilman tätä on melko mahdotonta ainakaan pitkällä aikavälillä pysyä hakutulosten kärjessä. Sivuillasi pitäisi kävijöiden siis myös viihtyä, eikä lähteä parin sekunnin sisällä sieltä vain pois. Koska tällöin ainakin Google katsoo, että sivut eivät tarjoa mitään hyödyllistä nähtävää, eikä se ole silloin heillekään eduksi, jos he pitävät tätä nettisivua silti hakutulosten kärjessä. Ja vaikka nettisivusi olisivatkin optimoitu täydellisesti ja ne löytyisivät haluamallasi hakusanalla hakukoneen kärjestä, niin mitä hyötyä siitä kuitenkaan on, jollei asiakas tai kävijä viihdy sivuillasi muutamaa sekuntia kauempaa?

Erittäin tärkeää on myös saada ihmiset puhumaan nettisivujesi sisällöstä ja erityisesti myös jakamaan sen sisältöä vaikka facebookin tai blogien avulla. Näiden myötä linkkien määrä sivuille kasvaa (mitä Google myös arvostaa) ja ihmisten jakaessa linkkiä verkostoilleen, niin monet menevät suoraan näiden linkkien kautta sivuille ja tulevat tietoisiksi sivuistasi. Hyvällä tuurilla itse hakukoneoptimointia ei enää tämän jälkeen tarvita, koska ihmiset osaavat suoraan tulla sivuillesi ja hakukone myös huomaa sivujesi suosion ja kokee, että siellä on jotain arvokasta kävijöille. Tämän takia he myös arvostavat sivuja enemmän ja sivujesi sijoitus hakukoneen silmissä paranee.

Itse virallista hakukoneoptimointia aloitettaessa ensimmäiseksi pitää määrittää hakusanat, joiden mukaan sivut optimoidaan. Eli näitä hakusanoja käytettäessä hakukoneessa, nettisivut löytyvät hakukoneen tulosten kärjestä. Nämä tulisi olla, jo entuudestaan myös tiedossa, mutta on myös ohjelmia mistä saa vinkkejä, mitä nämä voisivat olla tai mitä hakusanoja käytetään enemmän hakukoneissa. Käytetyin apuohjelma, etenkin suomenkielisten nettisivujen kanssa on Googlen AdWords. Lisäksi on olemassa paljon muitakin apuohjelmia, niitä löydät lisää googlettamalla ”keywords”.
Kun on päätetty hakusanat, joilla halutaan löytyä hakutulosten kärjessä, niin pidetään huolta, että nämä hakusanat myös löytyvät sivujen otsikoista ja teksteistä. Suositeltavaa olisi, että nämä löytyisivät tekstien alkuosasta. Hakusanoja viljeltäessä sivuille tulisi kuitenkin muistaa, että sanat oikeasti sopivat asiayhteyteen ja lauseisiin, eikä lukijakaan myöskään huomaa näiden erityistä käyttöä. Hakusanojen määrä tekstissä on hyvä kuitenkin pitää alle 5%, ettei hakukone rankaise liiallisesta ylioptimoinnista.

Tässä oli nopeasti tärkeimmät asiat hakukoneoptimoinnin suhteen, lisäksi on erittäin monia muitakin asioita, jotka vaikuttavat tähän. Pitämällä kuitenkin huolen sivujen hyvästä sisällöstä ja helposta jaettavuudesta saat jo erittäin paljon aikaiseksi, etkä välttämättä tarvitse muita optimoinnin tapoja enää.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *