Yleinen
Ensi sunnuntain ja maanantain välinen yö on markkinoijien vuotuinen juhlapäivä. Eli silloin pelataan NFL:n loppuottelu – Super Bowl. Jossa viimeaikaisen uutisoinnin perusteella väliaikamainokset näyttävät suurempaa osaa, kuin itse ottelu. Tänä vuonna siellä on Suomen väritkin edustettuina Angry Birdsin osalta.
Osa näistä mainoksista on julkistettu jo etukäteen YouTubessa. Näistä mainoksista Volkswagenin ”The Force” –mainos on ylivoimaisesti eniten kerännyt buzzia. Todella monet ovat kehuneet tätä mainosta ja tämä on kerännyt kolmessa päivässä jo yli 10 miljoonaa katselukertaa YouTubessa! Siis jo ennen itse mainoksen näyttämistä teeveessä. Eli mainos on saanut käsittämättömän paljon ”ilmaisia” katsojia ja tämän myötä voisi olettaa, että tämä on menestys.
Itse haluan vähän kyseenalaistaa tätä ja haluaisinkin tietää mitkä ovat olleet strategiset tekijät tämän mainoksen takana ja erityisesti tämän tavoitteet. Uskoakseni melkein kaikki ihmiset tuntevat jo entuudestaan Volkswagenin ja Passatin, eikä mainoksessa esitetä juuri mitään merkistä tai itse autosta. Itse mainoksessa esiintyvä auton käynnistys ominaisuus ei tuo itselle mitään lisäarvoa autoon, enkä usko, että se vaikuttaisi muidenkaan ostopäätökseen. Joten mitä tällä saavutetaan?
En usko, että tämä työntää katsojia lähemmäs Passatin ostoa. Kuinka moni tämän mainoksen katsoja mahtaa edes käydä koeajamassa autoa tai puhumattakaan ostamisesta, tai miten nämä lukemat poikkeavat aikaisemmista. Näistä olisi mukava saada tietoa, mutta ne pysynevät vain Volkswagenin tiedossa. Itse uskon, että ihmiset ottavat tämän täysin viihteenä ja unohtavat taustalta itse mainostajan ja auton.
Ps. Jollet ole vielä huomannut, niin itse petyin mainokseen, enkä pitänyt sitä erityisen hauskana. Mainoksen hypetys sai ainakin odottamaan jotain ihmeellisempää…


Comments

  1. Samaa voisi kai sanoa jokaisesta geneerisestä automainoksesta.
    Varsinaisen aiheen vierestä: In 2006 15% of the 33.4 million people watching said that the com- mercials were the most important part of the Super Bowl (National retail federation 2006).

    National retail federation (2006) Fewer young adults watching Super Bowl for commer- cials, according to RAMA. , retrieved 15.10.2010. KANDISTA

  2. Kieltämättä noi automainokset on täysin oma juttunsa. Tuosta mainoksen tärkeydestä Super Bowlista voisikin miettiä, että onko tämä jo vain pelkkää viihdettä, ja minkä verran ihmiset kiinnittävät huomiota itse mainostajiin.

Vastaa käyttäjälle jan Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *