Mitä foursquarelle ja muille lokaatiopalveluille kuuluu Yleinen
Viime foursquare-bloggaukseni jälkeen on tapahtunut paljon, vaikka aikaa on kulunut vain puoli vuotta. Eräänlainen hypetys foursquaresta on vähentynyt ja se on saavuttanut vakaamman aseman. Kesäkuussa foursquare julkaisi, että kävijämäärä on saavuttanut yli 10 miljoonan rajan, joten kävijämäärä on edelleen kasvanut paljon. Foursquaren käyttö painottuu vieläkin vahvasti Yhdysvaltoihin, mutta erityisesti Keski-Euroopassa käyttäjämäärät ovat olleet vahvassa kasvussa. Suomenkin käyttäjämäärä on kasvanut kevään jälkeen ja arvioin, että käyttäjiä on tällä hetkellä noin 3000-6000. Arvio perustuu täysin omiin havaintoihin, lisääntyneiden check-inien määrästä ja kuinka moni oma kaveri on alkanut käyttämään foursquarea.
Paljon uudistuksia on tapahtunut foursquaressa, mutta suurimmat ovat tapahtuneet kilpailijoiden kesken. Gowalla on vielä pystyssä ja yrittänyt kovasti vastata foursquaren haasteeseen mm. solmimalla Disneyn kanssa suuren yhteistyösopimuksen. Windows 7 puhelimiin he onnistuivat myös ensimmäisenä tekemään kunnon sovelluksen ja tämän myötä kaappaamaan uusia käyttäjiä. Näistäkin huolimatta Gowalla on valitettavasti jäänyt vähän taka-alalle. Yhdysvalloissa Gowallalla on vielä vakaa asema, mutta kunnon läpimurtoa he tuskin tulevat koskaan tekemään Euroopassa, tai ainakaan Suomessa. Suurimpana syynä tässä ja foursquaren hypetyksen vähentymisen syynä onkin, että Facebook-places on otettu käyttöön ympäri maailmaa ja Suomessakin. Monet ovat yksinkertaisesti siirtyneet käyttämään Facebook-places toimintoa, eivätkä ole enää nähneet, että foursquare tai Gowalla tarjoaisi mitään lisäarvoa.
Facebook-places on hyvin samankaltainen kuin foursquarekin. Suurimpana erona on, että sitä voi käyttää facebook-sovelluksella. Eli jos älypuhelimessasi on jo entuudestaan facebook-sovellus, sinun ei ole tarvinnut ladata enää mitään erillistä sovellusta. Tämän avulla pystyt myös sisäänkirjautumisiin merkitsemään(täggäämaan) kavereitasi. Pieneksi yllätykseksi tämän käyttäminen ei olekaan yleistynyt niin paljoa, kuin olisi voinut olettaa. Ajan myötä tulemme huomaamaan, että lisääntyykö tämän käyttö vai käytetäänkö tätä vain satunnaisiin sisäänkirjautumisiin ja mitä osaa tulee näyttämään Facebook Deals.
Foursquaren lisääntyneen käytön myötä, myös tämän hyödyt ovat kasvaneet yhä enemmän. Sosiaalinen pelaamisen osuus on kasvanut entisestään, koska käyttäjien lisääntyessä on  yhä enemmän haastetta kerätä eniten pisteitä sisäänkirjautumisten aikana ja olla ensimmäinen ”pistepörssissä”. Tärkein hyöty on saavutettu kuitenkin erilaisten vihjeiden kasvun myötä. Nykyään voi mennä vieraaseen kaupunkiin  ja avata paikan päällä foursquaren ja katsoa mitä kehuttuja esim. ravintoloita on lähellä ja mihin kannattaa mennä. Suomessa tämä ”toimii” vielä vain isoimmissa kaupungeissa, mutta ulkomailla lähes jokaisessa pienessä kaupungissakin on hyviä vihjeitä tarjolla.
Foursquaren käyttöliittymä on myös kokenut melkoisen uudistuksen. Aikaisempaa suurempaa osaa näyttelee nykyään kavereiden sisäänkirjautumiset ja vihjeet. Lisäksi, jos olet yhdistänyt tilisi facebookkiin saat nykyään myös ilmoituksen, jos joku kaverisi liittyy myös foursquareen ja voit helposti lisätä hänet kavereihisi. Uuden käyttöliittymän myötä lähellä olevia vihjeitä on myös paljon helpompi selailla läpi, kuin aikaisemmin oli.
Tulevaisuudessa foursquaren avulla eri paikkoihin sisäänkirjautumisesta tulee entistä helpompaa ja nopeampaa, koska se tukee monia NFC-tuettuja puhelimia. Tämän ominaisuuden kehittämisessä on erityisesti Nokia näyttänyt suurta osaa.  Tällä hetkellä foursquaren NFC-ominaisuus on vain testikäytössä Isossa-Britanniassa, mutta se on tarkoitus myös ottaa laajemmin koko Euroopassa vielä käyttöön.
Foursquaren NFC-ominaisuuden käyttäminenYrityksille foursquaren hyödyntäminen on myös tullut entistä helpommaksi. Erityisesti myös pienemmille yrityksille, esim. yksittäisille kahviloille. Hyvänä esimerkkinä foursquaren käyttäjämäärän kasvusta kertoo myös se, että Hesburger on lähtenyt hyödyntämään foursquarea ensimmäisenä(?) isona suomalaisena yrityksenä. Aluksi he promosivat tämän välityksellä vain kanta-asiakaskortin omaaville asiakkaille tarjouksia, mutta parin kuukauden kokeilun jälkeen he korjasivat tämän paremmin foursquareen sopivaksi, eli nykyään Hesburgereihin foursquaren avulla kirjautuva saa, jonkun tarjouksen käyttöönsä.

Comments

  1. […] Jos aihe kiinnostaa lisää, niin lue myös uusin kirjoitukseni aiheesta: Mitä foursquarelle ja muille lokaatiopalveluille kuuluu Julkaistu 26.1.20117.7.2015Kirjoittaja Taj0tuAvainsanat […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *