Yleinen

PR on muuttunut paljon nykypäivänä ja siitä on tullut helpompaa erityisesti pienille yrityksille. Aikaisemmin PR on ymmärretty vain isojen yritysten asiaksi, jota varten on yleensä palkattu erilaisia PR-toimistoja. Suhteita lehtiin ja toimittajiin on pidetty pystyssä erilaisten messujen ja coktail-tilaisuuksien myötä. Lisäksi lehdille lähetetty hyvin tarkoin harkittuja lehdistötiedotteita, joiden välityksellä on tiedotettu isoja yritystä koskevista uutisista. Ja tässä se on ollut.
Nykyään yritykset pystyvät twitterin ja blogien välityksellä hoitamaan erityisesti tiedotuksen paljon helpommin ja edullisemmin. Toimittajien ja muidenkin ihmisten on helpompi hakea näistä tietoa yrityksestä ja ottaa näiden välityksellä yhteyttä. En kuitenkaan kirjoita miten suhteita pystytään hoitamaan sosiaalisen median kautta, sen sijaan mietin syitä minkä takia näin on käynyt ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet tähän.

Sosiaalinen media on edelleen vain väline, eikä se yksin ole maailmaa ja PR:ää muuttanut. Uskon, että suurin ero tulee sukupolvien välisistä eroista ja maailman nykyisestä tilanteesta. Minun sukupolveni on syntynyt maailmaan, jossa sotia ei enää ole paljoa, rajoja ja muureja on kaatunut ja maailmasta on tullut entistä avoimempi paikka. Vanhempamme ovat syntyneet maailmaan,  jossa Suomi on voinut olla jopa sodassa tai joka tapauksessa he ovat eläneet ja kokeneet kylmän sodan, monet propagandat, laman ja heidän aikanaan on ollut oikeita vakoojiakin. Heidän aikanaan tieto ei ole kulkenut yhtä nopeasti mihin me olemme tottuneet, he eivät ole saaneet tietoa uudesta tuotteesta, joka on tuotu markkinoille Yhdysvalloissa, ellei sitä samaan aikaan olla tuotu Suomeen. Yleensä tähän on voinut mennä helposti parikin vuotta aikaa. Muistan vielä lapsuudestani, että jos joku kaveri oli käynyt ulkomailla ja ostanut sieltä vaatteita, niin yleensä ne tulivat vasta vuoden tai parin päästä Suomessa ”muotiin”.

Maailma on ollut tavallaan paljon isompi paikka, on ollut erilaisia rajoja ja tulleja hidastamassa kaupankäyntiä ja matkustusta. Tämä on osaltaan auttanut muodostamaan asenteen, jossa Suomi taistelee yksin muuta maailmaa vastaan ja emme ole halunneet antaa muille tietoja meistä tai tuotteistamme, koska muutenhan he voisivat kopioida nämä ja hyödyntää niitä. Sama periaate on toteutunut yrityksestä annettavien tietojen kanssa, tarkkaan harkittuja lehdistötiedotteita voidaan julkaista ja kertoa tuotteista vähän. Muutenhan kilpailijat olisivat saaneet enemmän tietoa tuotteesta ja samalla voineet kopioida sen. Osaltaan tämä kyllä on totta, mutta samalla ollaan pidetty tuotteesta niin hyvää huolta, että siitä ei ole edes asiakkaille haluttu kertoa kunnolla. Jos he haluavat tuotteen, niin kyllä he sen sitten tulevat ostamaan…

Meidän sukupolvemme on taas syntynyt hyvin avoimeen maailmaan, on ihan normaalia, että matkustetaan ulkomailla, tilataan tavaroita ulkomaisista verkkokaupoista. Lisäksi jaamme sosiaalisessa mediassa tietoja erittäin avoimesi, ehkä liiankin ja ihmettelemme, että miksi kukaan tekisi niillä tiedoilla mitään. Olemme vain leffoista ja peleistä kuulleet erilaisista vakoojista, jotka ovat vakoilleet eri maista ja yrityksistä tietoa. Emme me edes pysty kuvittelemaan, että nykyään tätä tehtäisiin enää, tai ainakaan niin paljoa, ellei kyseessä ole joku erittäin salainen asia. Olemme tottuneita Internetin käyttäjiä ja ymmärrämme sen, että tieto kulkee nykymaailmassa tosi nopeasti. Jos joku tuote on nyt yhdysvalloissa uutta ja hienoa, niin Internetin välityksellä saamme tuotteesta yhtä nopeasti tietoa, kuin yhdysvaltalaisetkin ja halutessamme voimme saada tuotteen itsellemme parissa päivässä.

Osaltaan juuri tämän vuoksi, koska emme ole oppineet maailmaan, jossa olisi vakoojia ja meidän pitäisi olla tarkkaavaisempia mitä tietoja sanomme ja annamme. Minun sukupolveni on paljon avoimempi antamaan eri tietoja ja samalla herättämään toisten mielenkiintoa.
Nykyään yrityksetkin suorastaan pyrkivät siihen, että mahdollisimman paljon tietoa liikkuisi heistä ja ihmiset jakaisivat sitä toisilleen. Tämän takia yritykset yrittävät koko ajan entistä enemmän päätellä minkälaista tietoa ihmiset haluavat ja erityisesti minkälaista he haluavat jakaa eteenpäin. Ymmärrettävästi tämän tiedon pitää olla jotain mielenkiintoista. Sen avulla ei aina yritetä suoraan myydä tuotteita, vaan lähinnä viihdyttää ja mahdollisesti ohessa vähän muistuttaa omasta tuotteesta ja brändistä. Tai sitten joudumme kertomaan erittäin paljon hyödyllistä tietoa, jota asiakkaat tai kilpailijat voivat hyödyntää. Tämän avulla yritetään useasti korostaa omaa asiantuntevuutta ja tuoda todisteita siitä esiin. Näiden tietojen ja sisällön jakamiseen taas käytetään paljon sosiaalista mediaa, joka mahdollistaa nopean ja laajan tiedon jakelun ja, jonka käyttämisen myötä pyritään varmistumaan siitä, että mahdollisimman moni näkee sen.


Comments

  1. Fiksu löytää keinot

    Nykypäivänä on tarpeellista saada tieto nopeasti ja vaivattomasti mahdollisille tuleville kuluttajille. Sosiaalinen media on luonnollinen tapa välittää viestiä nykypäivän "rajattomassa" maailmassa. Mitä enemmän ihmisiä tavoitetaan, sitä enemmän löydetään potentiaalisia ostajia.

    Ennen PR on ollut kohdistetumpaa, on tiedetty ketä koitetaan tavoittaa ja millä keinoilla. On luultavasti jouduttu myös näkemään enemmän vaivaa, että saadaan kontakteja ja päästään markkinoilla tunnetuiksi. Nykyisin tiedot ovat avoimia ja sosiaalista mediaa osataan käyttää hyväksi. Muttei jotain hyvää, ettei huonoakin : nykyiset laajat markkinat tuovat yrityksille kysymyksen, miten erottautua muista? Brändi ja se mitä pystytään tarjoamaan kuluttajille tulee erityisen tärkeäksi.

    Sosiaalinen media tukee nykyisiä kuluttajamarkkinoita, mitä enemmän yrityksiä sitä enemmän kilpailua ja sitä enemmän eri kuluttajille segmentoituja markkinoita. Kuluttajat ja kuluttajien erikoistoiveet hyötyvät tästä. Mitä halutaan sitä saadaan.

    Laura Justander

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *