Yleinen

 

Tabcon kampanja on kestänyt jo 1,5 kuukautta ja on tulossa maanantaina päätökseen. Paljon eri yrityksiä on arvailtu ja epäilty, että voiko tämä laite pitää odotukset, mitkä sitä kohti on luotu. Kokoan vielä kerran ajatuksiani, että mikä yritys voisi olla kyseessä.
Emblaze Mobile
Edellisen videon jälkeen keskusteluihin nousi täysin tyhjistä yritys nimeltä Emblaze Mobile ja heidän käyttöjärjestelmä Else. Vuosi sitten kesäkuussa yritys julkaisi, että heidän suunnittelemaansa First Else laitetta ei ikinä tuoda markkinoille ja kehitykseen käytetyt 40 miljoonaa dollaria meni tämän myötä hukkaan. Yrityksen kotisivuille, kun menee niin siellä on hyvin mielenkiintoinen video ja sivuston teema/tyyli sopii Tabcon tyyliin, mutta olen kuitenkin hyvin varma, että tämä yritys ei ole kyseessä. Yrityksen tämän hetkisestä tilasta ei ole tietoa, eli ovatko he ylipäänsä kehittämässä nyt mitään. Elsen twitter-tilillä ei ole tapahtunut mitään joulukuun 2009 jälkeen, ei edes pienintäkään viestiä ovatko he elossa. Tabco on vihjannut vahvasti, että he ovat epäonnistuneet ensimmäisen tabletin kanssa ja tämän jälkeen kehittäneet sitä lisää (If at first thy tablet fails, innovate, innovate, innovate again) Emblaze ei tiettävästi ole kehittänyt tabloidia, joten he tuskin ovat epäonnistuneetkaan siinä. Tammikuun alussa Engadget uutisoi siitä, kun yksi  Emblazen pääinsinööri, joka oli vastuussa käytettävyydestä ja käyttökokemuksesta siirtyi HP:lle.  Miksi joku tärkeä henkilö olisi tässä vaiheessa kehitystä jättänyt yrityksen?
HP
Olisiko se siis HP? He ovat aikaisemmin jo tehneet tabloideja ja ne eivät ole olleet menestyksiä. He ovat myös koko ajan tuomassa markkinoille uuden sukupolven tabloidejaan. En kuitenkaan usko, että kyseessä on HP. Heillä on TouchPadien iso markkinointikampanja jo käynnissä, eikä siinä ole vihjettäkään Tabco yhteydestä.  John Coyne mainostoimisto Goodby Silverstein & Parnersista on sanonut, että HP on vanha yritys ja heidän haasteensa on elvyttää sitä nuorekkaammalle yleiselle sopivaksi. Tähän tarkoitukseen he kuitenkin käyttävät erilaisia artisteja ja bändejä. HP:n Page Murray sanoi New York timesin jutussa, että  Big-bang tuotelanseeraukset ovat olleet perinteisiä, mutta he katsovat tätä enemmän maratoonina. Eli ei mitään vihjettä Tabcoon tai tämän kautta tapahtuvaan isoon lanseeraukseen. Lisäksi HP käyttää mainostoimistoa Goodby Silverstein & Parnersia, ei siis 3 marketeersia…
Fusion Garage
Tulee hyvin todennäköisesti käyttämään Androidia, joka on muokattu sopimaan paremmin omiin tarpeisiin. Tabco on nauranut Androidille ja rivien välistä on ollut luettavissa, että he eivät tule tätä käyttämään, mutta voisivatko he kuitenkiin käyttää muokattua androidia?
Viime vuoden lopulla he saivat lisää rahoitusta, joka mahdollistaa laitteen kehittämisen ja ison markkinointibudjetin. Tämän jälkeen he ovatkin muuttaneet isompiin tiloihin ja palkanneet lisää työntekijöitä. Heidän Internet-sivuillaan on tieto, jonka mukaan uusien laitteidein olisi pitänyt tulla jo ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Aikataulusta ollaan siis myöhässä ja monelle tämä on tuonut muistot heidän edellisestä JooJoo –tabloidista muistiin, jota myytiin loppuen lopuksi vain 64 kpl. Uuden tabloidin nimi on hyvin todennäköisesti  ”Grid 10”, eli he eivät halua muistuttaa tuotenimessä kuluttajia yhtään JooJoo:sta. Tämän laitteen tuominen olisi loogista tuoda myös Tabcon kaltaisin kampanjan kautta, missä yritetään aluksi kiinnittää kuluttajien huomio itse laitteeseen ja siihen kohdistuneisiin lupauksiin eikä yritykseen tai sen aikaisempiin laitteisiin. Mielenkiintoista kuitenkin on, että tälläkin hetkellä he hakevat useampaakin työntekijää. Yhtä työntekijää haetaan tuotetestaukseen ja toista tilauksiin liittyvien asioiden hoitamisiin. Olisiko tämä vihje, että aikataulusta ollaan myöhässä, jos haetaan vielä uusia työntekijöitä, tai vihje siitä, että hyvin loppusuoralla ollaan?
Lisäksi edellisen Tabcon videon nimi oli kuulemma aluksi ”The Grid Teaser”, jonka jälkeen video nopeasti poistettiin ja nimeksi vaihdettiin ”Product sneak peek”. Tuo Grid Teaser nimi viittaa kyllä erittäin vahvati Fusion Garageen…
Ian Quincy on Tabcon perustaja ja CEO. Hänellä on kandidaatin tutkielma innovatiivisista tieteistä (inventive sciences) todella hyvästä yliopistosta ja on varttunut ”Land of Innovationin” lähiössä.
Chandrasekar Rathakrishnan on Fusion Garagen perustaja ja CEO. Chandra on syntynyt ja koulutettu Singaporessa. Hänellä on ”Advanced diploma” tietotekniikasta Oxfordin yliopistosta. Sattumaa??
Hän on lisäksi käyttänyt twitteriä jonkun verran, mutta hänen viimeinen twiittinsä on 31. toukokuulta. Kesäkuussa on Tabcon kampanja laitettu käyntiin ja olisiko samalla sovittu, että Chandra ei enää twiittaa, jotta sitä kautta ei voisi paljastua mitään?

 

Nokia

Tuli monelle ensimmäisenä mieleen ja itsekin olin melko varma tästä, mutta enää en. Mitään uutta en ole keksinyt mikä erityisesti viittaisi Nokiaan. Ehkä suurin vihje on se, että Nokia on vaihtanut mainostoimistoaan ja keväällä The Ratti Reportin mukaan Nokia olisi pitänyt ”pitchin” älylaitteille ja tämän voittajaa ei ole tiedossa. Tämän jälkeen olisi ehkä juuri ja juuri voitu ehtiä miettiä ja toteuttaa tämä kampanja. Toisaalta, jos kyseessä ei ole Nokia tai yritys liity mitenkään Nokiaan (edes Meegon kautta) voi ihmetellä, että miksi Nokia ei ole kommentoinut asiaa. Jos he olisivat ilmoittaneet, että ei ole tämän takana, niin Tabcon-kampanja olisi kärsinyt siitä aika paljon, koska tähän asti he ovat ratsastaneet hyvin paljon erilaisilla vihjauksilla, että he olisivat Nokia.

Lopulliset arvaukseni mikä Tabco on:
Fusion Garage 45 %
Nokia 30%
WeTab 4%
Emblaze Mobile 1%
HP 1%
Joku muu yritys, joka käyttää Meegoa 10%
Joku muu 9%

Comments

  1. […] kanassa. Edit. Jos aihe kiinnostaa lisää, niin lue myös uusimmat kirjoitukseni:  Viimeiset arvaukset Tabcosta Tabco = Fusion […]

  2. […] Jos aihe kiinnostaa, niin lue myös uudemmat kirjoitukseni: Tabco & 3 marketeers Viimeiset arvaukset Tabcosta Tabco = Fusion […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *