Sosiaalisuus – Tämän vuosikymmenen trendi? Sosiaalinen media

Sosiaalinen media, sosiaalinen pelaaminen, sosiaalinen tv… Näiden on sanottu olevan vain uusia trendejä, välillä olen myös itsekin erehtynyt näin sanomaan. Sosiaalisuus ei kuitenkaan ole mikään trendi. Me ihmiset olemme aina olleet sosiaalisia ja tulemme myös aina olemaan.

Monet ovat pitäneet sosiaalista mediaa vain kuplana ja odottaneet milloin tämä puhkeaa. Sosiaalinen media saikin alkuun ison hypen ja siltä odotettiin/odotetaan vaikka mitä. Nykyään sosiaalisen median käyttö on kuitenkin arkipäiväistynyt. Facebookissa ei enää vietetä montaa tuntia päivässä, siellä käydään vain katsomassa uusimmat päivitykset ja pitämässä muihin yhteyttä. Tässä piileekin sosiaalisen median suuri mahdollisuus, koska se on tällä hetkellä loistava paikka pitää kavereihin ja tuttaviin yhteyttä Internetin välityksellä, näin tulee pitkään varmaan olemaankin. Muut palvelut joutuvat sen sijaan ottamaan entistä paremmin sosiaalisuuden huomioon ja miten palvelun tietoja pystyy jakamaan sosiaaliseen mediaan. Internet ja tulevaisuuden teknologiat tulevat mahdollistamaan aivan uudenlaisia ”sosiaalisuuden muotoja”. Huomioitavaa kuitenkin on, että vain ne palvelut ja innovaatiot tulevat tulevaisuudessa pärjäämään, jotka tarjoavat entistä paremmat mahdollisuudet sosiaalisuuteen. Seuraavaksi kerron sinulle muutamia esimerkkejä, joissa sosiaalisuus on vienyt jonkun asian uudelle tasolle tai tulee viemään.

Sosiaalinen TV

Tv:n katselu ei ole muuttunut pitkään aikaan. Ainoat muutokset ovat olleet teknisiä (teräväpiirto, ohuet tv:t, digiboksi, ym), mutta itse tv:n katselukokemusta ne eivät ole kauheasti muuttaneet. Tv:n katselua ei olla ikinä pidetty erityisen sosiaalisena. Monet ihmiset katsovat tv:tä kyllä perheen tai ystävien kanssa ja samalla juttelevat ohjelmista tai muista asioista. Muuta sosiaalista aspektia ei tv:n katseluun ole juurikaan kuulunut. Osa ihmisistä on sitten itse kehittänyt tähän sosiaalisuuden mukaan. Jotkut  ihmiset soittavat ystävälleen, kun katsovat jotain ohjelmaa ja kommentoivat ohjelmaa puhelimessa. Osa ihmisistä taas kommentoi ohjelmaa Internetin välityksellä kaveriensa kanssa.
Nykytekniikka tarjoaa jo hyvän tv:n ja sosiaalisuuden integraation. Hyvänä esimerkkinä toimiiYlen teksti-tv:n ja twitterin yhdistäminen, jossa teksti-tv:stä voit katsoa ohjelmaan liittyvät twitter-viestit. Tämä palvelu on ollut Ylellä jo käytössä parin vuoden ajan ja se toimii suosituimpien ohjelmien yhteyksissä. Muiden ihmisten kommentit ovat tuoneet itselleni Linnan juhliin aivan uuden ja todella hauskan katseluelämyksen. Lisäksi ajankohtaisohjelmiin ja presidenttiehdokkaiden vaalitentteihin, nämä ovat olleet myös loistava lisä.
Suomalainen Sofanatics on tuonut myös urheilun katsomiseen tv:stä uuden sosiaalisen ulottuvuuden ja katsoessasi kotona esimerkiksi jalkapallo-ottelua pääset Sofanaticsin avulla osittain kunnon baaritunnelmaan.
Uskon, että tulevaisuudessa televisioihin tulee paljon paremmat ominaisuudet, joiden avulla voit kommentoida tv-ohjelmia ja nähdä muiden kommentit, joko julkisesti tai vain omassa valitussa kaveripiirissässi. Tai sitten sosiaalinen media yhdistetään televisioihin täysin uudella tapaa.

Sosiaalinen kuntoilu

Kuntoilua on pääosin aina pidetty sosiaalisena aktiviteettina, mutta nykyään myös tämän ympärille on rakentunut aivan uudenlainen sosiaalisuus. Monet käyvät lukemassa tai kirjoittamassa kuntoiluun liittyvillä foorumeilla. Toiset hakevat sieltä vinkkejä  tekniikoihin ja toiset hakevat lisämotivaatiota. Toinen isompiuutuus on sähköiset ja yhteisölliset harjoituspäiväkirjat.
Monet vuodet jokainen on itse voinut seuralla kuntoiluaan pitämällä itse päiväkirjaa ja käyttämällä sykemittaria. Askel- ja sykemittareita ovat ihmiset jo pitkään voineet ostaa ja käyttää. Erityisesti urheilijoille sykemittarit ovat olleet tärkeitä ja hyödyllisiä, mutta tavalliselle ihmiselle ne eivät ole tuoneet kauheasti mitään uutta kuntoiluun. Nykyään tekniikoiden kehityttyä saadaan sykemittarit, askelmittarit tai gps-laitteet suoraan lataamaan kuntoiluun liittyvä data erilaisiin harjoituspäiväkirjoihin. Itse käytän Endomondo nimistä harjoituspäiväkirjaa ja tämän iPhone sovellusta. Sovellus mittaa kännykän gps:n avulla vauhtini, nopeuteni ja missä olen liikkunut ja näyttää tämän kartalla. Lisäksi se arvioi syötettyjeni tietojen pohjalta kalorikulutukseni. Jos käyttäisin sykemittaria ja liittäisin sen toimimaan Endomondo-palvelun kanssa, saisin vielä tarkempaa dataa liikkumisestani ja kulutuksestani. Mitä tästä sitten on hyötyä?
Omien tavoitteiden ja kuntoilun vaikutuksia on paljon helpompi mitata ja seurata. Nämä sen sijaan auttavat tuomaan motivaatiota kuntoiluun. Erityistä lisämotivaatiota tuo, että kyseessä on yhteisöllinen palvelu, jossa voit pyytää muita käyttäjiä kaveriksesi, jonka jälkeen pystyt seuraamaan myös heidän kuntoiluaan. Mikäs se sen parempi motivaatio, kun, että sovitte kaveripiirissä,että te kaikki alatte entistä enemmän kuntoilemaan ja tämänlaisen palvelun avulla pystytte seuraamaan, miten teidän kuntoilu etenee ja kuka on kuntoillut esimerkiksi vähiten ja tsemppaamaan häntä vielä lisää. Lisäksi itse hain täältä hyviä lenkkipolkuja, kun asuin kesän vieraalla paikkakunnalla.
Kuntosalilla käymiseen on taas omia sovelluksia, joiden avulla pystyy näissä käymistä seuraamaan ja seuraamaan miten on kehittynyt. Tarvittaessa sovelluksesta voi myös katsoa ohjeita eri liikkeisiin, jollei itse enää muista/tiedä miten joku liike oikeaoppisesti tehdään.  Tärkeintä näissä on kuitenkin sosiaalisuus. Se tuo aivan uuden ja hauskan tavan seurata kuntoilua.

Sosiaalisuus paikannusjärjestelmissä ja navigoinnissa

Monet tuntevat Foursquaren lähinnä palveluna, jonka avulla jotkut kaverisi ilmoittavat jatkuvasti sijainnistaan facebookkiin tai twitteriin. Foursquare on kuitenkin paljon enemmän. Parhaassa tapauksessa se toimiikin loistavana matkaoppaana. Sieltä löydät oikeiden ihmisten jakamia vinkkejä, missä sinun lähellä olevista paikoissa kannattaisi käydä, missä syödä ja mitä syödä siellä. Omassa tuntemassasi kaupungissa on taas mielenkiintoista seurata, mitä paikkoja kaverisi suosittelevat ja mitä vihjeitä he ovat sinne jättäneet.
Viime viikolla Mercedes-Benz ilmoitti, että heidän uusien autojensa viihdejärjestelmän näytöltä voi käyttää twitteriä ja facebookkia. Etenkin facebookin päätarkoituksena on auttaa löytämään kaveriensa ja eri palvelujen sijainnit ja navigoimaan paikalle. Ohjelma voi myös näyttää esim. kavereiden suosittelemia ravintoloita lähistöltä. Lisäksi oman sijaintinsa voi jakaa facebookkiin.
Uskon vahvasti, että Foursquare tulee myös josain vaiheessa vahvemmin mukaan navigaattoribusinekseen. Lisäksi Nokian tj Stephen Elop on muutamassa haastattelussa neuvonut ihmisiä seuraamaan Navteqia ja täältä suunnasta voi myös odottaa jotain palvelua, mikä liittäisi sosiaalisuuden entistä paremmin navigointiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *