Onko facebook enää markkinoijille hyödyllinen? Sosiaalinen media

Facebook rantautui suomeen 2006-2007. Paljon on muutoksia tapahtunut tämän jälkeen, suurin osa positiiviseen suuntaan. Mutta etenkin markkinoijille on facebook myös muuttunut huonompaan suuntaan. Itsekin olen
kehunut monelle facebookin mahdollisuuksia markkinoijille ja hyödyntänyt sitä myös olennaisena osana yhdessä työpaikassani, mutta onko se enää markkinoijille hyödyllinen?

Facebook oli aluksi uusi viestintäväline kuluttajien kanssa, joka mahdollisti kunnolla kaksisuuntaisen viestinnän.  Ja kaikki tämä oli vielä ”ilmaista” ainoastaan tähän käytetty työ/aika, maksoi markkinoijille. Monet yritykset ovatkin
keränneet kilpailuiden ja muiden keinojen avulla suuren fanijoukon facebook-sivuilleen, jotta voivat olla heidän kanssaan yhteydessä.
Facebookin käyttäjämäärän kasvaessa facebook otti käyttöön edgerank-algoritmin, jonka avulla he määrittelevät, mitä päivityksiä kukin käyttäjä näkee. Eli enää eivät siis käyttäjät näe automaattisesti kaikkien kavereidensa ja fanittamiensa sivujen facebook-päivityksiä. Tällä facebook yritti varmistaa käyttäjillensä hyvää käyttökokemusta, ja että he näkisivät vain heille tärkeät päivitykset, eivätkä heidän tarvitse nähdä jokaista spämmipäivitystä, jota joku yritys päivittää.  perus periaate oli mielestäni hieno.
Edgerankin tultua yritysten piti myös entistä enemmän keskittyä päivityksiinsä ja tuoda niillä oikeasti jotain lisäarvoa faneilleen sekä pyrkiä vuorovaikutukseen. Eli jos yritys keskittyi vain tekemään päivityksiä siitä, kuinka hyvä heidän tuotteensa on, niin todennäköisesti nämä päivitykset tavoittivat enää entistä vähemmän yrityksen faneja. Ehkä jopa alle 10 prosenttia faneista. Kun taas yritys, joka keskittyi päivityksissään vuorovaikutukseen, niin heidän päivityksensä voisivat tavoittaa 50 prosenttia faneista, mutta ei siltikään kaikkia.
Viime vuonna facebook julkaisi uuden ominaisuuden yrityksille, jonka myötä maksamalla facebookille, yritykset pystyvät tavoittamaan päivityksillään enemmän fanejaan. Tämän myötä yksi facebookin perusperiaate markkinoijille muuttui, nyt yritykset joutuvat oikeasti maksamaan, jos haluavat tavoittaa vaikka edes puolet faneistaan. Facebook-mainonnan vastaava johtaja Gokul Rajaram onkin myöntänyt, että yksittäisen facebook-sivun tykkääjistä noin 15 prosenttia näkee sivun päivitykset. Eli jos haluat tavoittaa päivitykselläsi loput 85 prosenttia faneistasi, niin siitä on maksettava.
Facebook-sivun päivityksillä tavoitetaan useasti sivun ahkerimmat ja innokkaimmat fanit. Eli ne jotka useasti tykkäävät sivun päivityksistä, kommentoivat niitä tai / ja käyvät katsomassa yrityksen facebook-sivua. Mutta sitä tärkeää osaa faneistasi ei enää tavoiteta ilmaiseksi, joita ehkä haluaisitkin muistuttaa olemassaolostasi. Heidän
tavoittamiseksi sinun on nykyään maksettava. Eikä maksu ole välttämättä pieni. Esimerkiksi Socialfresh on blogissaan kertonut, että heidän facebook-sivuillaan on ollut vähän päälle 13000 fania ja, jos he haluaisivat, että heidän päivityksensä tavoittaisi noin 9200 fania, niin heidän pitäisi maksaa tästä 50$. Summa voi aluksi tuntua
pieneltä, mutta jo 10 sponsoroitua päivitystä maksaisi siis 500$.
Sponsoroidut päivitykset sopivat hyvin, esimerkiksi päivityksiin, jossa julkaiset uutta sisältöä (youtube-videoita,
blogikirjoituksia ym.) ja haluat promota niitä, mutta muuten facebookin luonne on markkinoijille muuttunut. Enää
se ei ole sellainen kultakaivos, mitä se ehkä pari vuotta sitten vielä oli markkinoijille. Pääasiassa facebook toimiikin mielestäni
yhtenä asiakaspalvelukanavana ja paikkana, joka tarjoaa kuluttajille paikan, jossa he voivat purkaa tuntojaan ja olla yhteydessä brändiin.Vuorovaikutus ja dialogin pitäminen asiakkaiden on toki edelleen erittäin tärkeää, mutta samalla kannattaa olla selkeä strategia näitä varten. Dialogilla tulisi aina olla joku selkeä tavoite ja strategia, eikä pyrkiä itse dialogiin ilman, että siitä on mitään lisäarvoa yritykselle ja etenkään kuluttajalle. Corporate bollocksin facebook-sivuilta löydät esimerkkejä päivityksistä, jotka ovat kuluttajille turhia ja alentavia. Vastaavia tulee helposti tulee, kun pyritään vain vuorovaikutukseen kuluttajien kanssa ja tärkeintä on päivityksen tykkääjien sekä kommenttien määrä. Lisäksi strategian yhteydessä on hyvä miettiä etukäteen, minkälaisia päivityksiä halutaan sponsoroida.

Esimerkki turhasta ja alentavasta päivityksestä.

Facebook toimii toki hyvänä tukena yrityksesi muille markkinointiviestintäkanaville ja onkin yksi tärkeä osa Internet-markkinointia. Esimerkiksi hakukoneoptimointiin ja sisällön promoamiseen facebookista on paljon hyötyä. Mutta jos haluat, että asiakkaasi saavat tiedon sinun tärkeimmistä tapahtumistasi ja uutisistasi, niin ehkä kannattavampaa onkin kehottaa liittymään heitä sähköpostilistallesi, kuin facebook-faniksi. Lisäksi facebookin uudistusten myötä käyttäjät voivat jakaa eri ihmisten ja facebook-sivujen päivityksiä, joten päivityksiisi kannattaa kiinnittää nykyään entistä enemmän huomiota, jotta pelkän tykkäämisen sijasta, mahdollisimman moni myös jakaisi päivityksen (muista samalla kuitenkin, ettei jakaminen tule olla itseistarkoitus ja päivitys ole turha). Tässä asiassa statukseesi liittyvä sisältö näytteleekin usein tärkeää roolia.Facebook on voinut olla monelle tärkein Internet-markkinoinnin kanava, mutta itse en ehkä enää suosittele, että facebook olisi tärkein kanava. Ainakin kannattaa pohtia, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan päivitystesi sponsorointiin facebookissa ja mieluiten myös pohtia tilannetta, jossa päivitystesi sponsoroinnista ja facebook-sivun ylläpitämisestä tulee entistä kalliimpaa. Mielestäni nyt voidaan etenkin unohtaa jo keskustelut siitä, että yritysten facebook-sivut korvaavat myös täysin yritysten Internet-sivut.


Comments

  1. Katja Kukkonen Says: lokakuu 3, 2013 at 9:56 am

    Markkinointi vielä kannattavaa facebookissa

    On totta, että facebook on muuttunut sen olemassa olon aikana ja varsinki yritysten markkinoinnin näkökulmasta. Itse käytän facebookia päivittäin ja tiedän, että käyttäjiä ärsyttää suunnattomasti mainokset, jotka ilmestyvät etusivulle itsestään riippumatta ja näitä on karsittu. Mainitsit tämän uuden edgerank-algoritmin, joka on lisännyt käyttäjien käyttömukavuutta turhien päivitysten suhteen. Kuitenki nykyään etusivulla näkyy paljon kohti, että ”kaverisi tykkäävät tästä sivusta” tai ”kaverisi tykkäävät/kommentoivat tilaa/kuvaa”, joten tämä ajaa saman asian kuin se, että tilat tulisivat suoran etusivulle.

    Yritykset tavoittavat sosiaalisenmedian kautta suuren asiakaskunnan, jotka mahdollisesti tykkäävät sivusta ja näin ollen saavat seinilleen heidän tilapäivitykset. Heitä kannustetaan tykkäämään sivusta esimerkiksi mainostamalla ”saat ensimmäisenä tietoosi tarjouksemme”, jolloin he saisivat tykkäyksiä lisää. Sivuillaan he myös tekevät kyselyitä, joissa täytyy tykätä tai kommentoida tilaa, jolloin se facebookin uuden ominaisuuden myötä yrityksen tila näkyy kavereiden seinällä. Tämän avulla tykkääjien kaverit voivat innostua tilasta tai tuotteesta. Mainitsit, että yritys voi saada lisättyä markkinointiaan maksamalla siitä. Tämän ei tarvitse tuoda yritykselle lisää markkinointikuluja jos kohdistaa sen tietylle segmentille.

    Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että tilapäivityksiin kannattaa kiinnittää huomioita, jotta saavutaisi mahdollisimman suuren asiakaskunnan, ja että he jakaisitvat tai tykkäisivät siitä. Se on erittäin tärkeää yrityksen imagon sekä markkinoinnin kannalta. Tässä pätee sama, että täytyy pitää asiakkaat tyytyväisinä! Samaa mieltä olen myös kahdesta viimeisestä kappaleestasi. Facebookkia ei ole järkevä pitää yrityksen pääsivuina, mutta se on hyvä markkinointikanava.

  2. Facebook – markkinoijan unelma?
    Olet oikeassa siinä, että facebook on muuttunut hyvinkin paljon Suomeen rantautumisensa jälkeen, mutta en itse henkilökohtaisesti usko, että se on menettänyt tehoaan markkinointikeinona. Facebook antaa mahdollisuuden olla yhteydessä kuluttajiin ja asiakkaisiin. Sen kautta on myös helppo saada nopeasti palautetta ja vastauksia kysymyksiin. Fani- ja ryhmäsivuillaan yritys voi olla vuorovaikutuksessa asiakaskuntansa kanssa ja kerätä uusia faneja osaksi yhteisöä.
    Parempi kuin muut mainontakeinot?
    Mielestäni mainitsemasi edgerank-algoritmi voi olla jopa hyödyllinen yritykselle, sillä se karsii ärsyttävien ja spämmäävien viestien määrää, jotka voivat ärsyttää ihmisiä. Kuten mainitsitkin, järkevät ja vuorovaikutteiset päivitykset tavoittavat ihmisiä ja sitä kautta yritys saa paremman maineen. Mainonta facebookissa on halvempaa ja helpompaa kuin moni muu keino. Esimerkiksi mainonta puhelimitse ja sähköpostitse voi käydä yritykselle kalliiksi ja on lisäksi vaivalloista. Ja kuinka moni nykyään edes vastaa puhelinmyyjille tai katsoo roskapostikansiotaan? Lisäksi facebookin mainontapalkissa näkyy aiheeseen liittyvä kuva, joka voi herättää monenkin facebookkäyttäjän mielenkiinnon. Olen myöskin itse huomannut, että esimerkiksi erilaisten kilpailujen ohella kutsuja satelee tykkäämään jostakin facebooksivusta. Esimerkiksi erilaiset klubit saavat mainontansa erinomaisesti läpi ainakin minun ikäluokkani keskuudessa. Myöskin Gigantin Hedelmäpeli yrityksen facebooksivuilla on oivallinen ja toimiva markkinointikeino.
    Facebookin tulevaisuus markkinoinnissa
    Uskon, että kaiken kaikkiaan facebookin osuus markkinoinnin alalla on kasvamassa. Facebookin käyttäjäkunta lisääntyy päivä päivältä ja yritykset keksivät uusia tapoja kehittää mainontaansa ja tavoittaa käyttäjiä. Vaikka mainitsemasi keino markkinoida lisäämällä ihmisiä sähköpostilistalle on hyvä, uskon, että ihmiset käyttävät nykyään facebookia enemmän kuin sähköpostia. Lisäksi facebookissa on mukana kuvat ja muut yrityksen fanit. Sen yhteisöllisyyden tunne on suurempi. Yhä vanhemmat ihmiset liittyvät käyttämään facebookia ja tätä kautta yritykset voivat tavoittaa yhä laajemman asiakaskunnan. Ja tottahan sekin on, että vaikka jokin yritys julkaisisi typeränkin päivityksen, aina sille löytyy jakajia, tykkääjiä ja kommentoijia. Markkinoinnilla facebookissa ei ole rajoja.

    TK

  3. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että mainonta on muuttanut muotoaan facebookissa. Toisaalta vieläkin facebookissa etusivut tulvivat ns, turhia mainosviestejä, joita kukaan ei jaksa lukea saati halua omalle etusivulleen. Näin ollen kiinnostavimmat ilmoitukset hukkuvat turhien mainosten joukkoon. Myös nykyisin on ollut paljon puhetta facebookissa piilevistä huijauksista/viruksista mitkä poistavat uskottavuutta sponsoroiduista mainoksista.

    Facebook on kuitenkin mainio paikka markkinointiin ja siellä saa helposti tavoitettua asiakkaat/fanit, mutta siitä olen kanssasi myös samaa mieltä, ettei facebook voi olla yrityksen ainoa markkinointikeino. Facebook on loistava keino saada kontakti asiakkaihin/faneihin ja saada asiakkailta suoraa palautetta nopeasti, tosin se vaatii että yrityksen markkinointihenkilöstö seuraa ja on aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa.

    EK

  4. valeria ignatius Says: marraskuu 8, 2013 at 5:53 pm

    Facebook on vieläkin hyödyllinen markkinointi kanava

    Facebookin rantautumisen jälkeen, se on ollut kovan mylläkän ympäröimänä ja kyllähän se pitää paikkaansa, että se on muuttunu näitten vuosien aikana. Mutta minun mielestä se ei ole muutunut mitenkään huonoon suuntaan. Itse käytän facebookkia aika lailla päivittäin, enkä oo ainakaan ite huomannu mitään huononemisen merkkejä muutakun että mainosten määrä on lisääntyny. Mainitsit edgerank-algoritmin, jonka facebook on ottanut käyttöön karsiakseen mainoksia. Minusta se on hyvä keksintö, koska ei sitä jaksa aina lukea niitä kavereitten tykkäämistä mainoksista. On hyvä, että omilla sivuilla näkyy vaan sellaisia mainoksia mitkä kiinnostavat itseään.

    Facebook on tärkeä markkinointi kanava yrityksille. Se on helppo ja nopea tapa saada uudet asiast asiakkaiden korville. Hyvä pointti siulla on se, että yritysten pitää kiinnittää enemmän huomiota vuorovaikutukseen eikä siihen uuden tuotteen mainostamiseen!! Mainitsit uudesta ominaisuudesta yrityksiä varten, joka olisi heille maksullinen. Tuo ominaisuus voisi kyllä pysyä, mutta minusta on turhaa pyytää siitä maksua, kun facebook on kuitenki vaan facebook.

    Olen sinun kanssa samaa mieltä siitä, että yritysten pitäisi saada asiakkaita kiinni säshköpostitse eikä facebookin kautta. Jos kuitenki facebook on se juttu, niin sitten ehottomasti pitöö kiinnittää huomiota niihin päivtyksiin, että ihminen voi tykättyään laittaa sitä eteenpäin jakoon. Olen samaa mieltä myös siitä, että facebookin ei pitäis olla kenenkään pääviestintäkanava. Vaan se voi toimia lisämarkkinointikanavana. Pääasiahan on vaan saada yhteys asiakkaisiin, oli se sitten facebook taika jokin muu tiedotusväline.

  5. Facebook oiva apu markkinoinnissa.

    Mielestäni on ymmärrettävää, että myös Facebook on muuttunut osin markkinoijille maksulliseksi, niinhän useat muutkin markkinointikeinot ovat. Ajan kuluessa jokainen markkinointikeino kokee varmasti omanlaisensa hiipumisen, aina jokin keino on enemmän pinnalla kuin joku toinen, mutta se ei välttämättä tarkoita ettei se olisi hyödyllinen.

    Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että facebookin hyödyllisyys tulee markkinoinnin laadun kautta. Dialogin käyminen facebookissa on vertaansa vailla oleva ominaisuus, joka ei välttämättä muissa markkinointikeinoissa ole edes mahdollista.

    Olen myös kanssasi samaa mieltä siitä, että facebookin lisäksi kannattaa myös käyttää muita internet-markkinointi kanavia. Itse ainakin pidän vielä esimerkiksi kotisivuja uskottavampana ja luotettavampana kuin facebook sivuja.

    Joona K.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *